|
Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
Jeg er kjempefornøyd med vekttapet mitt. Gått ned 20 kg på relativt kort tid. Og jeg føler meg mye mer vel når jeg går i ketose.
Likevel har jeg lest litt om ketose. Jeg vet forskjell på ketoacidose hos diabetikere og kostindusert ketose.
Likevel har jeg begynt å tenke litt på hvordan langtidsvirkningene egentlig er.
Dette er ikke testet ut over tid enda.
F eks leser jeg at ketose er vanlig hos alkoholikere. Da tenker jeg at det kanskje er ketosen (ikke alkoholen eller b vit mangel) som er årsaken til demens hos denne gruppen.
Jeg ser også for meg at kroppen bryter ned fettceller i hjernen for å få nok energi\brensel. Kanskje vi som lever over tid på ketose vil være disponert for f eks Alzheimer senere?
Så er det jo alt dette nyre og lever påstandene da. Det må jo være tilfellet at leveren og nyrene må jobbe litt tyngre når dette skal brytes ned? Man vet at dette er belastende for indre organer?
Joda, insulin og alt det der , det blir bedre. Kolesterol og fettavleiringer i kroppen. Blodtrykket går ned, og man føler seg vel.
Likevel tror jeg ikke det er heldig for hjerne og noen av indre organer å leve så hardt i lengden.
Det er så synd også at jeg har fått denne overbevisningen. Jeg føler nå at jeg må la være å være i ketose.
Lavkarbo vil jeg ikke slutte med, jeg trives. Men dersom jeg skal la være å leve ketogent må jeg vel også kutte ned på fettet? Hvor mange karbohydrater kan man regne med å kunne ta av på? 100 feks ?