Tråd: Tacopai!
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-05, 16:34   #1
dingpot
Seniormedlem

dingpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Tacopai!

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en lavcarbo "Pie-crust" - paibunn. Og gjett om det funka! Bunnen har totalt kanskje 1g karbo (vegefuel soyaprotein 0 g kh per 100g)

Bunn:

3 dl soyaprotein
100 gram smør
1 eggehvite
1/2 ts salt

Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie. Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien og stek videre i 10-15 minutter til.

Fyll:
200 gram kjøttdeig (eller annet kjøtt)
evt 1/2 løk (om karbo-budsjettet tillater det)
tacokrydder uten sukker
evt hvitløk

1 tomat
en neve oliven (helst grønne)
en neve jalapenos
en neve ruccola eller spinat

3 egg
1 dl fløte (evt creme fraiche)
1ss fersk persille

300 g ost

Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus)

Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit!

Man kan selvfølgelig variere fyllet som man vil! En løk, litt tomatpure, en tomat, krydder, ost og kanskje noen oliven, og du har en kjempegod ostepai!

Næringsinnholder er ca slik: 3200 kalorier, 17g karbo (med ketolyse soyaprotein, ikke medregnet krydder. Deler paien i 8, har du 400kcal og 2,2 g karbo per stykke. Husk å telle evt rømme, salsa eller salat du har ved siden av.

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"

Sist redigert av dingpot : 25-08-08 kl 20:04.
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat