|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).
Absolutt ALLE elementer som snakker med hverandre over et standard datanattverk må ha en IP adresse, og den MÅ være forskjellig fra de andre. Men siden det finnes så ekstremt mange datamaskiner, printere, brannmurer, rutere osv rundt omkring så måtte man finne på en løsning for å få nok adresser. Derfor er det delt opp i et hierarki hvor endel adresser er faste og aldri endres. Disse er tildelt fra et eget råd, og kalles (gjorde hvertfall da jeg jobbet med det) ofisielle IP adresser. Bredbandsleverandørene har f.eks en slik adresse som identifiserer dem ut i verden. Under seg igjen kan de ha en masse forhandlere. Disse får sine egne adresser fra leverandøren. Deres kunder igjen får andre adresser. Men som regel år hver kunde bare en adresse, så hvis man har flere pc'er man vil på nett med må man igjen lage et nett av egne adresser. Disse kan man "finne på" selv om man kan litt om IP, eller man får en range av sin leverandør. Hvis man setter opp en såkalt DHCP server (kan enten legges i ruteren, eller på egen server) så får man tildelt en vilkårlig adresse i rangen når man logger på. Eller man kan sette opp alle elementene med faste adresser. Grunnen til at man trenger det er at når alle maskinene er på nett må ruteren vite hvor den skal sende de forskjellige datapakkene. Men når den sender pakkene videre ut i verden fjerner den maskinens adresse, og legger inn si egen, slik at neste ruter sender pakken tilbake til den. Osv.
Når det gjelder å spore en IP adresse.... I all hovedsak skal man kunne spore en IP adresse. Men endel som driver litt shady business har leverandører i land hvor byråkratiet er såpass komplisert at man ikke gidder ta tak i det. Men for de fleste vanlige adresser kan man bruke tjenester som denne for å se hvem som eier adressen. Man vil da som regel få opp en leverandør av typen Telenor, Nextgentel e.l. De sitter igjen på lister over hvem som eier den spesifike adressen på innsiden av deres nett. Det er såvidt meg bekjent bare politiet som kan kreve disse listene utlevert, men firmaer bruker ofte politiet når de har datainnbrudd eller blri misbrukt i spamkampanjer o.l. Så det er ikke veldig vanskelig i praksis å få ut informasjonen.
Det er noen år siden jeg jobbet med dette, så jeg regner med Chunky eller andre nettverksguruer arresterer meg om jeg er litt for rusten og lite oppdatert