Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-10, 00:27   #2165
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.

Og dette stemmer slettes ikke!
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).

Det er ingen som i utgangspunktet kan se andres IP'er. Men det finnes programmer som fanger opp ip'er og som gir anledning til å sjekke IPer. Derav har man moderatorer på f.eks chattesteder, som kan se ip'en og dermed sperre den for bruk. Problemet oppstår i det at mange av oss har noe som heter flytende ip, dsv at ipen skifter hver gang vi logger på nettet. Dermed kan det se ut som vi har naboens ip, for kanskje vi har den han hadde forrige gang. De av oss som er middels gode i databruk kan fint bruke ett IP-program, men IP er ikke offentlig tilgjengelig for alle uten å måtte arbeide for det.

Vi har enten statisk eller dynamisk/flytende IP. De som har statisk IP har den samme hele tiden, de andre med dynamisk IP skifter altså hver gang de logger på nett.

Flere pc'er har heller ikke samme IP. Jeg sjekket nettopp og med mine tre pcer har jeg tre forskjellige iper. Ip skifter også når du bytter nettverksleverandør, f.eks om du bruker laptopen og lenker deg på ett annet trådløst nettverk. F.eks kan jeg snike på naboens nettverk og derav skifte IP.

Det finnes også programmer som "scrambler" IPen, dvs at du router ip'en din dit du vil. Dersom jeg vil kan jeg nå route ipen min med å bruke ett spesielt program og det vil komme opp dersom man søker opp lokasjonen på min IP at jeg er i Vietnam eller på Hawaii. I virkeligheten er jeg i grisegrendte strøk i Nordnorge. Man kan også skjule ip'en sin, dvs at den blir umulig å se.

MEN, fordi om man kan skjule sin IP, scramble den eller gjøre ditt og datt, så betyr ikke det at man kan oppføre seg som en kødd og misbruke internettet grovt. For hver nettside man er på legger man igjen noe som heter ISP. ISP er den tingen som står med liten skrift fra nettleverandøren og er unik for bare deg. Er du en kødd og misbruker internett, så finner de deg og så klipper de nettilgangen din, og da kan du bare sitte der og glo i veggen

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that