|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
En IP adresse er din identifikasjon i et nettverk. Den gjør at de f.eks internettsidene du besøker vet hvor de skal sende informasjonen slik at du kan se de på din maskin. Eller at e-post kommer riktig frem. Hvis to maskiner har samme adresse vil den ene ikke ikke kunne komme på nett. IP-adressen kan sammenlignes med et telefonnummer, tenk deg hva som skjer hvis to personer har samme telefonnummer?
På samme måte som man kan se hvor man ringer fra kan man også se hvilken adresse en datamaskin som "snakker" med en annen datamaskin har. Men hvorvidt NAV bruker dette til å spore sine brukere er jeg usikker på. Det vil være en enorm jobb å sitte og gå gjennom hvor all trafikken kommer fra... Men om det skulle oppstå en konflikt hvor de f.eks mistenker at du har vært i utlandet kan det brukes som bevis hos de. Også kan det kanskje hende de tar stikkprøver.
Og dette stemmer slettes ikke!
Har selv drevet et forum hvor man kan se personers Ip-adr. Om man har en eller ti pc'er som er tilkoblet samme nettverk så vil samme Ip komme opp, uanvhengig av hvilken av pc'ene man taster fra 
Pc'er som går på samme linje vil få lik IP. Hvorfor noen har variabel IP fra gang til gang er meg fremdeles like ubekjent.
Men det er i allefall sikkert at flere pc'er har samme Ip når de kommer fra samme nettverk (f.eks en stasjonær pc i et hjem, og en laptop som er trådløst tilknyttet i samme hjem).
|