Vis enkelt innlegg
Gammel 04-06-10, 11:40   #142
hanne42
Medlem

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
hanne42 er ny på veien

Sv: Maistarternes veietråd!

Hei Kurt.Merethe!

Det finnes masse gode tips til lunsj og middagsretter pa oppskriftraden!

Jeg er heller ikke sa flink til a variere, men her er noen av mine retter som jeg spiser relativt ofte:

Blaskjellgryte med gronnsaker: Kutt varlok, purre, persille, fersk chili, hvitlok etc i biter og varm dem noen minutter i olje. Tilsett blaskjellene (etter a ha vasket dem og kastet de som ikke lukker seg under rennende kaldt vann). Damp dem i gronnsakene noen minutter til de har apnet seg. Varier med a tilsette flote. Varier med indiske krydder.

Fiskeform: Tin frossen fisk eller bruk fersk. Legg fisken i smurt ildfast form. Tilsett gronnsaker etter smak. Tilsett flote og topp med ost. Varier med knuste tomater fra boks (NB sjekk karboinnhold).

Kjottdeig og ost: Stek kjottdeig og tilsett krydder og knuste tomater fra boks/tomatpure (NB sjekk karboinnhold). Tilsett brokkoli/blomkal/squash eller andre gronnsaker i biter. Legg alt i en smurt ildfast form og topp med ost. Stekes i ovnen til osten har smeltet og gronnsakene har onsket konsistens. Varier med a tilsette bacon, skinkebiter etc. Varier med flote i stedet for tomater.

Grillmat: Grill kjott eller fisk. Lag blandet gronn salat. Tilsett oljedressing (sjekk karboinnhold). Ha gjerne romme pa fisken.

Svinefilet: Kjop ferdig oppskjart svinefilet eller kutt selv filetene i biter. Stek i olje eller smor. Tilsett gronnsaker etter smak (f eks brokkoli, gronn paprika, purre, hvitlok) og ha over knuste tomater fra boks (NB sjekk karboinnhold). Varier med flote og revet ost.

Pakistansk lam: Skja lammekjott i store biter (helst fra lar eller bog slik at bein og marg er med). Legg i gryte. Skjar lok i skiver og legg pa toppen av kjottet (NB karboinnhold). Bland tomatpure (NB karboinnhold) med vann og hell over slik at det star rett oppunder kjottet/loken. Tilsett en god dasj piripiri/knust chilipulver. La koke pa svak varme til kjottet er mort og faller fra hverandre, ca 2 timer.

Kjottkaker i brun saus: Bland kjottdeig med 1 egg og en god dasj flote, salt og pepper. Form til store kjottkaker og brun dem i smor (de blir lose, sa behandle dem forsiktig). Ha dem over i en kjele og kok ut panna med varmt vann, tilsett i kjottkakekjelen. Lag brun saus av pulversjysaus (NB karboinnhold) og hell over kjottkakene. La trekke ca 10 min til kjottkakene er ferdige. Server med kokte gronnsaker (brokkoli, blomkal).

Andre tips:
Stekte koteletter (nakkekoteletter er billige og mye mat. Kan spises kald til lunsj og frokost)
Stekt flesk med salat eller kokte gronnsaker
Lammegryte fra pose (frossen i kjoledisken) med gronnsaker og flote

Hanne

hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat