|
Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?
230 vil jeg si er en ganske høy makspuls Jeg snakket med en lege her om dagen. Vedkommende er veldig oppdatert på kosthold, søvn, og dette sett opp mot ytelse. Han har blant annet hjulpet polfarere med å lage kostholdsopplegg før eksepdisjoner, og han har forsket på kosthold ift militære øvelser med lite mat og søvn. Ift polfarerne, så kjørte han på med høyfettkosthold, kombinert med karbo for å få til mest mulig lagring, samtidig som kroppen ble vant til å benytte fett som brensel.
Da jeg forsøkte å fortelle om alle individuelle erfaringer som er gjort med trening og lchf kosthold, var han ganske fastlåst på at ytelse på et fettrikt kosthold var begrenset til lavere intensiteter. Jeg kontret med å spørre om hvordan man da kan forklare alle de individene som har opplevd tilsynelatende uforklarlige ting, ut fra "standard teorien", og han innrømmet faktisk at "her må det mer forskning til." Litt sånn at "det er ikke sant før en anerkjent forsker har publisert det, og det har seget inn i den allmene tanke..." Han var for så vidt enig med meg at det ville vært interessant å forsøke et type polfarereksperiment med lchf, spesielt siden muskler foretrekker fett, og hjertet er så glad i ketoner, men han var som sagt skeptisk ift høyere ytelser.
Da jeg nevnte at mange opplever en forhøyet makspuls, parerte han enkelt og greit med standardsvaret, at den er fast og at det ikke finnes noe dokumentasjon på at man kan påvirke den. Enkelthendelser er statistiske avvik, og pr def ikke virkelige i den etablerte forskersfæren