|
Sv: Ukentlig vekttap på lavkarbo?
Til trulte og imse, takk takk. 
Kom idag i snakk med en som kunne mye om ernæing og kosthold. Fortalte om mitt pågående prosjekt og skaldeman kuren, eller fettdietten. Han ble veldig intressert og vi snakket litt frem og tilbake om hvordan det gikk og hva jeg selv følte og tenkte. Han lurte på om jeg hadde nogenlune oversikt over hva jeg spiste i løpet av en vanlig dag forut for fettdietten. Jeg forklarte at jeg spiste normal norsk kost, i relativt normale porsjoner, samt at jeg drakk mye brus, spiste godiser daglig og var en person som virkelig satte pris på iskrem og potetchips og den type mat. Når det var hektisk ble det jo ofte fastfood, pizza, burgere, kebaber og frityrstekte godsaker.
Han sa da at om jeg laget en liste over hav jeg puttet i meg tidligere så ville han regne litt på mitt enrgiinntak tidligere. For han sa at isolert sett så er jo bare det å drikke 1.5l coca-cola om dagen nok til å bli kraftig overvektig. Kombinert med fastfood, iskrem og konfekt så blir det fort et energiinntak langt over det dobbelte av et menneske har behov for. Altså blir overskuddet fett.
Forsåvidt greie ressonementer han kom med, og han har helt sikkert rett at om man regner på det så ville jeg se at det er all junk-fooden som har ført til overvekten. Men så til sakens kjerne. Hvorfor er det slik at de som føler de kan ernæringslære på død og liv skal bevise at fettdietten ikke virker?
Som jeg sa til fyren så vet jeg jo selv at kuren virker. Det merker jeg hver eneste dag, og jeg har ikke det ekstreme behovet for søtsaker lenger. Ja greit en uke var tung rundt 17 mai for da tenkte jeg bare på godsaker. Men det kan like mye være at 17 mai er en festdag, og jeg forbinder fest med god mat og desserter, kake og kaffe , is og pølse i brød.
Dessverre så ble jeg ikke skikkelig forbannet før jeg var i bilen på tur hjem. Etter å ha tenkt gjennom hva han sa så ble jeg faktisk rasende. For hvem er han som skal dytte sin "skolebok-lærdom" på meg? Hva er det som gjør det så viktig for de fleste å opprettholde den lærdommen vi alle har fått i skolen og oppvekst? 5 om dagen, brød og kornbalnding til frokost og alltid poteter.
Nei jeg gir nå blanke blaffen i hva andre tullinger mener. Hver gang jeg tar på meg buksene så merker jeg at jeg er på rett vei nå og det er skikelig deilig. For jeg er ikke konstant sulten lenger slik som jeg alltid har vært med andre slankekurer.