Opprinnelig lagt inn av HP
Så du mener å påstå at om en ikke faller å brekker foten, så har en ikke benskjørhet? Studier som viser at vi har svakere ben enn for eksempel asiater, som forøvrig lever lengre enn oss, er jo basert på bentetthets prøver, ikke bruddstatistikk. 
Dette gamle rådet mener jeg å ha lært at ikke gjelder lengre...
Og Fedonisten, en må jo nesten ha flere syn for å kunne avgjøre hva som er riktig for en selv. Ubehag, uheldige virkninger knyttet til melk er vel ofte såpass diffuse at en må vite om hva en skal kjenne etter for å kunne gjøre noe, en må vite om at det kan være uheldig... Derfor er slike diskusjoner så utrolig viktige!
Jeg er oppvokst med at melk er et helt nødvendig næringsstoff som alle trenger... Måtte selv finne ut at det var det jeg ikke tålte, måtte selv kjempe for å få det akseptert i heimen... (Laktoseintoleranse) 
Jo visst kan du ha benskjørhet uten brudd, men det blir gjerne ikke sjekket før det oppstår ett brudd.
Det gamle rådet har muligens noen bivirkninger, men uansett så virker melk nøytraliserende. La oss nå si at du får syre på fingrene, da svir det og da hjelper det å ha på lut. Problemt da er at har du på for mye lut så er det like ille, har du på melk så kan du ikke ha på for mye. Bruker du vann så kan det ikke bli nok.
Hvordan merker du at du ikke tåler laktose? Jeg vet om en som ikke tåler søtmelk men tåler syrna melk og brunost. Selv så unngår jeg melk/fløte når jeg er forkjølet for melken virker slimdannende og da blir sårheten i halsen verre.
|