Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-10, 15:28   #33
Angie85
Nytt Medlem

Angie85 sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Angie85 er på en erverdig vei

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Hei!

Jeg er helt ny her på forumet, og kom ved en tilfeldighet over denne tråden. Akkurat nå er jeg ganske opprømt, for jeg lurer på om jeg ikke her har funnet svaret på mange av plagene jeg har slitt med. Blir kjempeglad om dere hjelper meg å sortere tankene her, og sier hva dere tror . Ikke det at jeg vil være syk, men om dette er løsningen som gjør at jeg kan få en behandling som gjør meg bedre, så er ingenting bedre enn det! (Sorry hvis dette blir litt langt og rotete, men har så mange tanker i hodet, og fått så mange aha-opplevelser de siste timene etter å ha lest div av sidene det er linket til her)

Jeg er 25 år, og meldte meg inn i går først og fremst for å lære litt mer om lavkarbo. Jeg spiser ikke lavkarbo pr nå, men spiser relativt sunn "vanlig" mat, og har planer om å bli enda flinkere på matfronten. Jeg er ikke overvektig, men ønsker å finne frem til et stabilt sunt kosthold som jeg kan leve med resten av livet, og jobber derfor sakte men sikkert mot det, ett steg av gangen. Jeg har likevel lyst til å gå ned litt, da jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og også mer fett enn hva jeg synes er naturlig med tanke på hvordan jeg trener og spiser. Det er ikke snakk om mye, men jeg har vært tynnere før (uten å leve annerledes enn jeg gjør nå), og jeg mener jeg ligger litt over hva som er sunnest for akkurat min kropp. Derfor lurte jeg på om lavkarbo kunne hjelpe meg i disse målene, både å miste de siste små valkene, og finne mitt ideelle kosthold.

Så kom jeg over disse sidene om lavt stoffskifte. Jeg klikket meg inn fordi jeg for ca ett år siden hadde en blodprøve som viste at jeg kunne kanskje ha dette. Det ble tatt nye prøver, men disse var normale, så tenkte ikke mer på det. Og jeg visste ikke så mye om sykdommen før jeg leste her i dag. Kan jo begynne med å kopiere inn symptomliste, og merke av på de jeg har (jeg tar også med symptomliste for binyrebarkproblemer da dette kunne henge sammen, og jeg kjente meg mye igjen her også). Før jeg fortsetter vil jeg også nevne at jeg har vært gjennom to runder med roaccutan, og at jeg går på cerazette.

Lavt stoffskifte:

- aldri uthvilt: dette stemmer, jeg er nesten aldri uthvilt. Sover lett 10-12 timer hver natt, fremdeles trøtt når jeg våkner. Får ikke sove om kvelden, da blir jeg endelig våken selv om jeg har vært trøtt hele dagen. Slitt med dette av og på siden ungdomsskolen.

- ukonsentrert: ja. Ikke veldig plaget, men føler at det stemmer.

- glemsk: ja, men er nok litt distre fra naturens side også.

- fryser: ja, men virker som dette er vanlig hos jenter. Men jeg fryser lett, og blir også veldig varm og svetter (unormalt) mye når jeg trener. Får høre av andre at de synes jeg er glovarm å ta på når jeg selv er akkurat passe.

- hovne fingrer og ben: ikke spesielt, men har dårlig sirkulasjon i beina og hender til tross for god form og mye trening. Har mye åreknuter.

- håravfall, tørt livløst hår: definitivt, jeg mister enorme mengder hår, og har gjort det i flere år. Jeg har trodd dette var en ettervirkning av roaccutanen.

- tørr hud: ja, har også regnet med at dette var pga roaccutan. I det siste har det blitt værre og det dukker opp tørre flekker på innsiden av albuen, håndleddet, håndbaken, overleppen, haken og under øyenbrynene som ikke går vekk.

- hes og uklar stemme: ja, jeg mistet nesten stemmen i høst og sprekker lett i stemmen når jeg snakker mye. Jeg har også trodd dette var delvis pga roaccutan (pga svekkede/uttørkede slimhinner) og delvis pga at jeg ikke har brukt stemmen min mye generelt.

- vektøkning til tross for dårlig appetitt: Jeg har god apetitt, så det stemmer ikke. Men ja, jeg ligger litt over det jeg burde vektmessig uten at jeg er sikker på hvorfor. Ifølge lommelegen.no gir lavt stoffskifte maks to-tre kilo overvekt. Og det kan stemme bra, det er bare littegrann som ikke vil vekk selv om jeg trener og spiser bra. (Og har tidligere vært i riktig vekt ved å spise/trene likt som jeg gjør nå).

- forstoppelse eller treg mage: dette varierer, men er nok oftere plaget av løs mage enn treg. Så stemmer ikke helt.

- søvnforstyrrelser: ja, se første punkt.

- hyppige humørsvingninger: ja, dette har jeg skyldt på p-pillene.

- depresjon, nedstemthet: ja, dette har jeg også skyldt på p-pillene.

- nedsatt eller ingen sexlyst: dette stemmer dessverre helt, og har også skyldt det på p-pillene. (men det har vært perioder med god sexlyst tidligere på samme piller, så den forklaringen stemmer nok ikke helt..)

Oki, her kommer listen over binyrebarksymptomer, hentet fra stoffskifte.info. Skal fatte meg mer i korthet her .

Binyrebarksymptomer:

* Overdreven utslitthet og utmattethet JA

* Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt) JA
* En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser JA
* Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner DELVIS/JA
* Føler seg nedkjørt eller overveldet OFTE
* Salt- eller søthunger JA
* Føler seg mest energisk om kvelden JA
* Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening NEI/VET IKKE
* Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress DELVIS/JA
* Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' LITT
* Dårlig fordøyelse VARIERER/LITT
* Dårlig immunforsvar JA, MEN BLITT BEDRE SISTE MÅNEDENE
* Mat- eller miljøallergier IKKE SOM JEG VET OM
* PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder LITE
* Vedvarende lavt blodtrykk VET IKKE
* Ekstrem følsomhet for kulde JA
* Manglende libido JA
* Mørke ringer under øynene JA, VELDIG
* Linjer med mørkt pigment i neglene NEI
* Skvetter lett (lettskremt) JA
* Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner JA, MEN IKKE ALLTID

Jeg tror nok jeg skal ringe legen i morgen tidlig ja...

Hva tror dere? Andre tanker eller innspill? Dere som får medisiner, merker dere stor forbedring?

Angie85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo/AIP/Gentype Svar med sitat