|
Sv: Hva skjedde med sunnheten?
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?
Jeg har diabetes type 2.
Jeg begynte med lavkarbo for å få mer kontroll på blodsukkeret. Selv om jeg var godt regulert med insulin, så kunne blodsukkeret på ett måltid svinge mellom 3 og 14 før insulinen tok og fikk blodsukkeret ned igjen.
Jeg gikk på 150-160 enheter insulin om dagen. Etter første måltid på lavkarbo reagerte ikke blodsukkeret i det hele tatt og jeg fikk føling etter å ha satt insulin.
Neste måltid satte jeg ikke insulin og det holdt seg stabilt. Jeg kuttet altså ut måltidsinsulinen på dag 1. Etter 2 små uker kunne jeg også kutte ut langtidsinsulinen og var medisinfri for diabetesen.
Vekta begynte også å rase og jeg gikk ned 5 kilo den første måneden. Til tross for at det var jul. 
Men jeg er helt enig i det som blir sagt i tråden her. Jeg forsøker å spise så variert som mulig og få i meg nok grønnsaker. Jeg har gjeninnført lørdagsgodteriet. På lørdager unner jeg jeg godis. Er jeg i ketose så finner jeg lavkarbo-alternativer som bacon gull, ostechips, noe cottage cheese basert e.l. Er jeg ikke i ketose så blir det en sjokolade og en liten pose potetgull på lørdagen.
Ellers i uka er godteri forbudt og spiser jeg noe da så kategoriserer jeg det som en sprekk.
Jeg blir litt småkvalm av å tenke på måltidene til disse som spiser en kotelett med meierismør på og kun det til et måltid. Eller den såkalte kotelett-dietten hvor man kun spiser koteletter hele dagen. Eller kylling. Eller seibiff, for den saks skyld.
Mitt fokus er at jeg skal leve på en måte jeg kan leve på resten av livet. Jeg skal spise sunt og på en måte jeg trives med, jeg skal trene, kose meg med familien og nyte livet. Variert kosthold er faktisk en stor del av livsnytelsen min. Hvis jeg bare kunne spist én ting så hadde jeg havnet i sånn fin skjorte med knappene bak og lange armer på en uke.
|