|
Sv: Hvorfor spiser dere Bacongull?
Opprinnelig lagt inn av BobBob, her.
Jeg er nok en av dem som av gammel vane forsøker å spise "sunn" lavkarbo. Jeg forsøker å få i meg endel grønnsaker. Spiser rent og godt kjøtt (mye kylling etc) og forsøker så godt jeg kan (ikke alltid like enkelt) å holde meg unna snacks som f.eks bacongull, brus og atkinsbars på hverdager. Av og til unner jeg meg likevel slike ting. Alt med måte tenker jeg da. Jeg er også til tider litt skeptisk til alt fettet. Kanskje jeg bare har fått innprentet at fett er ille, men jeg klarer ikke helt å glemme det.
Dette tenker jeg også. Det ER forskjell på fett og fett. Tror jeg. Og mengden. Tror jeg også. Og kjemisk mat vs naturlig mat. Du taper i allefall ikke noe på å holde deg innenfor fornuftens rammer. Jeg tror ingen hittil har daua av å følge Grete Roede sine kostholdsråd heller. (Mange går imidlertid raskt opp i vekt når jeg-veier-all-mat-"kuren" er over, men det er en helt annen diskusjon.) Men det er ikke alltid slik tankegang tåles her på forumet, BobBob. Religion er religion vet du 
Men det jeg lurte på, som egentlig er forbigått i stillhet (sikkert jeg som har formulert meg dårlig), det var dette med at vi finner "erstatninger" som gjør at vi tildels kan opprettholde våre tidligere vaner (som vi selv ønsker å endre, ellers hadde vi ikke forsøkt, vel??). Jeg tenkte (sikkert naiv) at noe av målet må være å arbeide med å endre det mentale - f.eks. til å helt genuint foretrekke gulrotstenger med kesam fremfor potetgull eller bacongull eller whatever. Jeg mente ikke at man skal pine seg selv ved å begrense seg selv til å "måtte" velge grønnsaks-snacks og se langt og med store øyne bort på potetgullet og aldri gi seg selv lov til å smake... I ytterste konsekvens er jo overgang fra potetgull til bacongull et symptom på at man ikke har arbeidet nok med å endre mentale tankemønstre (dette er jo ofte et svært sårbart tema, så jeg forstår godt at det er noen som kommer i akutt forsvarsposisjon ): Jeg synes bare dette er veldig interessant, for kjernen i å løse vektproblematikk ligger jo i det mentale. Det var kanskje en litt for avansert spørsmålsstilling, men det var på ingen måte noen kritikk av bacongullspisere.
Nysgjerrighet gjør en klokere.