|
Sv: Stagnasjon av vekta med trening?
Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.
Kilde?
Opprinnelig lagt inn av Pål, her.
Flere her som lurer på dette, så jeg skriver litt om det.
Jeff Volek viste tidligere på 2000 tallet at en ketogen diett økte muskelmassen hos menn som samtidig gikk ned i vekt, helt uten styrketrening. Han har også gjort forsøk med styrketrening og ketogene dietter og vist at man kan bygge muskler i stor grad samtidig som man går ned i fettvekt.
Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.
De siste års studier på ketogene dietter og styrketreningsforsøk tyder på at den mest effektive måten å bytte ut fett med muskler på nettopp er å trene styrketrening i kombinasjon med lavkarbohydrat kosthold. Volek har blant annet ko-utviklet en kommersiell versjon av det overnevnte i Men's Health TNT Diet: The Explosive New Plan to Blast Fat, Build Muscle and Get Healthy in 12 Weeks.
MVH
pål
Nå viser det seg jo at det var ikke Pål selv som fant ut det da, så beklager rotet, men NUVEL;
Her står det jo at de har funnet ut at muskelmassen øker på ketogen diett, selv uten trening. Men det strider jo mot Påls egen studie, som visste at objektene gikk ned i fettvekt men ikke økte muskelmassen nevneverdig over 10 uker.
"Nevneverdig" er sikkert en definisjon pr individuelle.
Kan bare snakke for meg selv og jeg øker muskelmassen mye MED trening. Skal ikke si noe om ketolysen var meed å hjalp på det.
|