|
Sv: Proteininntak
Imse: Har prøvd å kutte ned på grønnsaker men kroppen likte ikke fett bedre da heller 
De gangene jeg har prøvd å spise mer fett så blir jeg mye mettere. Før hadde jeg verken sult eller metthetsfølelse, det er jo veldig vanlig når man har asperger syndrom/autisme (sannsynligvis pga mage problemene...).
Og det er deilig å faktisk være mett og ikke ha konstant lyst på mat, men det verste er at det forsvinner ikke om jeg spiser heller.
Så det er en falsk sultfølelse jeg har tror jeg...
Men det som skjer etter at jeg har prøvd å spise mer fett er jo at jeg får vondt i magen, forstoppelse, avf begynner å flyte i do skålen og man kan helt tydelig se hvilke grønnasker jeg har spist (unnskyld får detaljene..)...
Photobscura:
Jeg tåler:
Brokkoli, blomkål, sukker erter (uten belg), gulrot, grønne bønner/brekk bønner. Disse må kokes i 45 minutter.
Nesten alle typer gresskar, disse må bakes i minst 1,5 timer eller kokes i 45 minutter.
Jeg kan ha små mengder spinat, men pga høyt oksalat innhold må jeg begrense det (og jeg liker det ikke heller...).
Jeg kan bruke hvitløk, vanlig løk, ingefær og sellerirot i supper o.l. men kan ikke spise det.
Ellers kan jeg bruke noen krydder sorter så lenge dem er rene (ikke blandings produkter ofrdi dem inneholder andre stoffer i tillegg) samt ferske urter (men jeg må ikke spise dem) til å lage smak.
Kokosolje er den beste fettkilden men jeg kan og steke i solsikke og raps.
Ellers så tåler jeg reker, kongekrabbe, steinbit og lyr, andre fisker (torsk, sei, laks ++) reagere jeg på.
Alle grønnsaker o.l. kokes i okse eller kylling kraft (okse kraften kokes i 10 timer, kyllingen i 6 timer). Når kraften er kald må jeg ta av fett lokket. Når den er ferdig er den som gele.
Tidligere tålte jeg egg. Men den siste mnd har jeg vert veldig "ustabil" og jeg mistenker at det kommer av egg. Så dermed må jeg være egg fri i et par uker nå før jeg prøver det igjen. Jeg håper virkelig at jeg tåler egg. Jeg halverte nemlig dosen medisiner så jeg håper at vis jeg øker dosen igjen at jeg tåler egg.
Kitt:
Han mener 70 g, maks 90g protein per dag.
---
Så som dere ser så er mat valget mitt litt begrenset og vanskelig å endre på. Siden jeg faktisk blir så syk...
Jeg skulle gjort hva som helst for å kunne levd en "vanlig" lavkarbo kosthold. Men det er ikke mulig. Da vil jeg havne på sykehuset...
SCD dietten skal ikke være slik som jeg har den. Egentlig skal man kunne spise masse fett, frukt og nøtter. Det er bare at det tar tid og min mage bruker veeeeeldig lang tid på å bli "frisk".
Men jeg har jo ikke noe valg. Jeg må fortsette. Blir innimellom litt matlei men syns jeg klarer å få til mye med det jeg har 
www.scdandme.com er hjemmesiden/bloggen min.
oppskriftene er delt inn i katergorier etter hvor lett fordøyelig den er. Det er kun i det siste at jeg har begynt å eks tåle blomkål. Jeg prøvde å spise blomkål 4 ganger før jeg faktisk tålte det