Opprinnelig lagt inn av MHM
Sitat Hallsteinsen: Fruktose blir også foretrekt å fylle leverens glykogenlager (karbohydratlager), mens glukose blir foretrekt av muskelcellene. Dette er også en av grunnene til at fruktose har en så lav GI.
Ja, helt riktig. Men dette er bare biokjemi og et faktum, og kan vel ikke brukes som et motargument mot fruktose?
...
Sitat Hallsteinsen: Avslutningsvis kan jeg fortelle at det er mer slitsomt for kroppen å bruke fruktose som energi, enn å bruke glukose. Det er derfor at kostholdseksperter som Jan Kwasniewski og Udo’s Rasmus anbefaler å være forsiktig med inntak av frukt, som inneholder en del fruktose (fruktsukker).
Ja, kroppen må bruke mer energi på å håndtere fruktose enn glukose, det er derfor det har lavere GI. Akkurat som det er mer "slitsomt" for kroppen å håndtere fiberknekkebrød eller havregryn enn loff. Men er det et mål at kroppen ikke skal "slite"? Mange kostholdseksperter anbefaler å være forsiktig med frukt pga karbohydratmengden. Særlig om man skal inn i ketose, skal ned i vekt eller har diabetes. Dette anbefaler Fedon Lindberg også, som sier at man skal spise mye mer grønnsaker enn frukt, og at to frukt per dag er nok for de fleste.
Påstandene om urinsyre, "The Protein Power Lifeplan" og fruktosylering har jeg ingen kommentarer til, da jeg ikke kjenner til det. Men skulle gjerne hatt referanser for å lese om det.
At fruktose lagres (indirekte) i leveren er et godt argument, fordi enhver belastning på leveren er en belastning på kroppen. (Snakker av erfaring med kyssesyken ) Det viser også at GI-begrepet er en gal måte å angripe problemet på. Glykemisk indeks kan lett ta fokus fra den totale mengden karbohydrater, noe som er mye viktigere.
Jeg har lest et foredrag av lege Ron Rosedale, som heter "Insulin and it's metabolic effects" som går igjennom litt av dette med "glycation". Knallbra lesestoff. Men jeg tror dessverre ikke det er så lett tilgjengelig.
Opprinnelig lagt inn av matgal
Det sier Eatfolka også... Skal vi lixom aldri spise noe søtt mer da?? Det er som Mhm (tror jeg det var) skrev lengre opp; Hvor realistisk er det da???
Det må du avgjøre selv, om det er et realistisk mål for deg. Det er urealistisk at en hel befolkning skal klare dette. For min egen del funker dette helt fint. Jeg sier ikke at jeg aldri spiser noe søtt... men jeg spiser ikke søtt til vanlig og unnskylder det med at det har lav GI.