Jeg begynte å følge Montignac dietten før Fedon Lindberg kom på banen i Norge, og var faktisk litt irritert over hvor enormt fokuset ble på Lindberg som guru, når han bare gjentok det svært mange hadde funnet ut før ham. Jeg var også svært skuffet når jeg oppdaget at flere av Lindbergs oppskrytte produkter fører til at jeg går opp i vekt med en gang (f. eks brødet), mens jeg kan spise ting jeg selv har bakt etter Montignacs prinsipper (som ligner svært på Lindbergs).
Når det gjelder fruktose var jeg imidlertid veldig lettet når det kom på markedet. Montignac anbefaler det ikke i fasen for vekttap. Det er ikke noe du skal spise for å gå ned i vekt. Men han anbefaler det forsiktig brukt til søtning ved spesielle anledninger, under vedlikeholdet. Min erfaring er at så lenge jeg holder fruktosebruken kontrollert på to måter, går det bra.
1) sammen med andre karbohydrater og proteiner, i svært begrenset grad sammen med fett.
2) til fest, som alt annet godteri.
Fruktose er ikke helsekost, det er snop. Men mennesker må av og til kunne kose seg, det er en del av vår kultur å kose seg med mat av ulike slag. Og hvis kos for deg inkluderer søte ting, da er det mye bedre å kose seg med fruktose enn med andre typer sukker. Bare husk at "spesielle anledninger" ikke betyr hver gang du har overlevd nok en arbeidsdag. Prøv heller å feire hver 14 eller hver 30 dag du har overlevd Da blir det litt mer spesielt også.
Muskat