|
Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin
Opprinnelig lagt inn av kamp, her.
Det inneholder:
Mel av råris, mais, bokhvete, betefiber, psylliumskall, fortykningsmiddel (potetstivelse, tarakjernemel (caesalpinia spinosa), E410, E415).
Energi 1405 kJ.: Protein 8,0 g, fett 1,5 g, karbohydrat 76,4 g, fiber 11,2 g.
Hei dere, så cool at det er flere "brødbakemaskinere" 
Jeg burde nok presisert litt, det Jyttemelet jeg bruker (Grønn pose) heter Jyttemel Fibra Teff og inneholder utenom det over også "Teff" som beskrives på følgende vis;
Sitat:
Teff er en plante i gressfamilien, som bl.a. dyrkes i Etiopia og Eritrea. Den er svært næringsrik, har lav glykemisk indeks (GI), har god smak og er naturlig glutenfri. Den har en særlig gunstig aminosyresammensetning og er svært mineralrik. Frøene har størrelse med valmuefrø, er runde og kakifarget.
Ingredienser: Mel av: Råris, bokhvete, mais, sukkerør, teff, husk, potetstivelse, E410 (Johannesbrød), E415 (xantangummi), E417 (tarakjernemel). Andre konserveringsmidler er ikke tilsatt.
Næringsverdi pr 100 g:
Energi 1246 kJ
Protein 8,7 g
Karbohydrat 61,9 g
Fett 1,7 g
Fiber 8,3 g
Jern 2,7 g
Som dere ser er antall karber ca. 61-62 pr. 100 gram i denne versjonen av Jyttemel. Sammen med glutenmel gir den en meget fin struktur i brødet og det smaker bare deilig mykt og nybakt, 
Etter en dag eller to bør den fryses ev. være i kjøleskap siden den er drøy nok til å vare over en uke for oss 2-om-dagen.
For oppskriften:
Kanskje bruk 2/3 pose gjær hvis den ikke heves like høyt som smørpakken (se bildet), ev. litt mindre enn 1/2 pakke hvis toppen faller litt sammen på slutten av bakingen. Jeg "kaffekvernet" kokosmelet, men ikke linfrøene.
Hvis man skjærer tynt får man opp i rundt 20 skiver. Synes skivene fungerer tildels veldig bra i brødrister også!
Jeg lot pedalen stå i deigen hele veien, det gjorde visst ikke så mye på hevingen på grovbakst/helkorn setting da.
Sist redigert av Biggie Small : 18-05-10 kl 06:09.
|