|
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Gratulerer, har tenkt mye på deg og håper alt går bra. Husk at om du sliter i denne nye perioden så er det helt normalt, jeg var faktisk så langt nede psykisk etterpå at jeg angret oppriktig på hele operasjonen. Men det går over, hos alle! Du kan nok ha god nytte i å lese dagboka mi om du sliter, for der har jeg skrevet mye av meg i den perioden mens det stod på som verst, og etterhvert blir innleggene bare mer og mer positive. Jeg har skrevet i den fra jeg fikk innvilget lånet og frem til i fjor eller noe sånt.
Jeg vet at mange vektopererte tror de ikke kan spise lavkarbo/fett eller er imot det, men det skal du drite i. Jeg fikk også alle advarslene. Lavkarbo er faktisk bra for oss siden vi skal fokusere på proteinene, til og med sykehuset sier jo at vi skal spise mindre stivelse for å få plass til proteinene. Tallerkenmodellen vår er jo annerledes enn den "normale", da vi skal ha halve tallerkenen med proteiner, 1/4 med grønnsaker og 1/4 med stivelse, etter sykehusets syn. Så de anbefaler jo egentlig lavkarbo uten å mene det. 
Mange tror altså de ikke tåler fett, men det er fordi de spiser fett sammen med karbo, feks. pizza, pommes frites, loff med smør og lignende. Da reagerer de og poff - fett er farlig. Jeg har testet ut dette på meg selv og det stemmer både på meg og på andre jeg kjenner. I begynnelsen trenger riktignok tarmene tid på seg til omstillingen, så da kan du få diare og lignende av fett, men etterhvert går det seg til. Jeg hadde mye diare i begynnelsen men etter 2-3 måneder ble alt normalt.
Bare spør om du lurer på noe.