|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.
Hva er forskjellen på cola light og cola zero? Er den ene "bedre" en den andre i innhold, eller er det bare smak som er forskjellig? Drikker det ikke uansett, men skal snart på sydentur og veit at jeg i utlandet vil få problem med så mye vann som jeg drikker nå da jeg ikke syns det smaker særlig der...
Hm, ikke mye når jeg sjekker:
Coca-Cola Light:
NæringsverdierPr. 100 ml:
Energi (kcal) 0,4
Energi (kj) 1,5
Protein (g) <0,1
Natrium (g) 0,02
Ingredienser
Vann, syre (karbondioksid), farge (E 150d), surhetsregulerende midler (E 338, E 339), aromaer (inkl. koffein), søtstoff (aspartam, acesulfam K). Inneholder en fenylalaninkilde.
Coca-Cola Zero:
NæringsverdierPr. 100 ml:
Energi (kcal) 0,3
Energi (kj) 1,4
Protein (g) 0
Natrium (g) 0
Ingredienser
Vann, syre (karbondioksid), farge (E 150d), surhetsregulerende middel (E 338, E 331), søtstoffer (Aspartam, Acesulfam K), aromaer (inkl. koffein), konserveringsmiddel (E 211). Inneholder fenylalaninkilde.
Zero inneholder E211 natriumbenzonat, og det står ikke oppført på light. Light inneholder surhetsregulerende middel E339 (natriumfosfat) mens Zero E331 (natriumsitrat). "Aromaer" er nok også litt annerledes. Søtstoffer og aromaer har byttet plass i mengde-anvisning, men vet ikke om det betyr at det er mer aroma i light eller mindre søtstoff i zero.
Light var en periode søtet med sukralose, men de har gått tilbake til aspartam og acesulfam K. Zero har alltid vært søtet med aspartam og acesulfam K så vidt jeg kan se.
Men hva som skal være best av disse vet jeg ikke... Vi vet jo ikke helt sikkert hva som er i, det er jo superhemmelig. 
Og i Coca-Cola-verdenen finnes forresten sukker-fett og mettet fett-karbohydrat: 
Karbohydrat (g) 0
(hvorav mettet fett (g) 0)
Fett (g) 0
(hvorav sukker (g) 0)