Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-10, 15:42   #16
krimed
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2010
krimed er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Ja, det er vel mye av det jeg har prøvd å si, men har kanskje ikke lyktes helt - bra å bli korrigert! Du vil nok være noe over anaerob terskel på slutten av intervallet, og pausen gir musklene mulighet til å forbruke den melkesyra som er dannet, slik at den ikke hoper seg opp. Poenget mitt er at du skal ikke kjøre så hardt ut at du kommer så langt over den terskelen at du går på den melskesyresmellen og stivner i løpet av intervalløktene. For det kan nemlig skje om du kjører for hardt (jepp, har skjedd med meg, og det var den dagen!). Musklene bruker jo melkesyra du danner som energi. Melkesyre er ikke et avfallsprodukt som mange tror, det kan brukes av kroppen til å danne energi for muskler. Når du trener aerobt danner du fortsatt melkesyre, men den brukes av muskler og særlig hjertet. Problemet er når du får dannet mere melkesyre enn musklene klarer å kvitte seg med - da stivner du. Så greia blir jo å bli kjent med kroppen din, sånn at du klarer å ligge under den grensa. Korrekt at om du kjører på med intervaller på 5-6-7 minutter vil du stivne (derfor har de valgt 4 min lange intervaller. da får hjertet kommet opp i maksimalt slagvolum (eller den beste fylningen om man vil), samtidig som du ikke holder på så lenge at du får melkesyreopphopning. Anaerob terskel er et godt mål på VO2 max, som enkelt sagt er "kondisjonen", når du trener intervall. Når VO2 max øker, øker anaerob terskel. Det merker du ved at du kan kjøre opp tempoet under intervallene etterhvert. I pausene skal pulsen helst ligge på rundt 60 %, som jeg tror jeg skrev tidligere her. Føler vel egentlig at jeg gjentar meg selv her mye, beklager for det. Men bra at folk er oppmerksomme på detaljene her, for de teller

krimed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz/Poleszynski Svar med sitat