Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-10, 10:57   #14
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 47
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

[quote=krimed;875976]

Opprinnelig lagt inn av krimed, her.

Pass på at du ikke bikker over den magiske melkesyre-grensa, dvs den anaerobe terskelen (det er hele greia med nettopp 4 x 4 intervaller: pausene i mellom er for at du skal kvitte deg med melkesyre).

Bare for å flisespikke litt. Poenget med 4x4, ett av de i hvert fall, er vel at man ønsker å trene på et nivå hvor hjertet fylles mest effektivt? Dette nivået greier man ikke å holde over lengre tid, fordi det krever ganske høy intensitet. Det vil med andre ord si at man er over den anaerobe terskelen, som er nivået hvor musklene produserer mer melkesyre (avfallsstoffene) enn man greier å transportere vekk. Hele poenget med pausene er som det blir presisert, å fjerne melkesyren, og det gjøres best på en viss innsats (hjertefrekvens/ % av VO2 max.) Derfor skal pausene ikke være helt på ryggen, men man bør holde en riktig intensitet. Poenget mitt er at man vil være over syreterskelen med slike intervaller, men man må ikke være for høyt over. Siden dragene bare varer 4 min vil det for de fleste merkes som relativt rolig, og det vil føles som at man ikke er over terskel siden man ikke surner og blir stiv. Man ville gjerne greid å presse seg flere minutter til på slik intensitet, men da forsvinner effekten av å ligge på maks fylling av hjertet. Men igjen, alle er forskjellig, og "tungt" er vel en subjektiv beskrivelse av et arbeid. Og ,det er vel riktig som mange sier at de fleste trener slike intervaller for hardt.

https://www.tn.no/drivkraft/artikler...-4-intervaller Denne artikkelen er en grei oppsummering av metoden, og årsaken til hvorfor det fungerer.