|
Sv: Lavkarbo i Egypt
Hei,
Huskeregelen er: Skrell det, kok det eller glem det!
Når det er sagt så pleier det som regel å være greit å spise rå/kokte grønnsaker på turifiserte steder. Er jeg usikker så pleier jeg å sjekke hvor rene de ansatte er, om spisestedet ser rent og pent ut og har man mulighet til en kikk inn på kjøkkenet så er det lett å se om det er trygt å spise der. Jeg har bodd i Asia og jeg vet at på restaurantene der så skylte de grønnsakene i ”flaskevann”. I tillegg til mat så må man være forsiktig med isbiter i drikke, har noen ganger opplevd at isbitene er laget av kranvann. …men igjen, på de mest turifiserte stedene lager de isbiter av flaskevann. ...og dersom du skal skeie ut så husk at iskrem kan være en skikkelig bakteriebome.
Husk at sisestedene som oftest er veldig avhengig av pengene som strømmer inn fra turistene så de fleste gjør nok sitt til å sikre seg at de ikke gjør turistene syke. Er du i tvil så spør dem…
Skal du på ”all inclusive” så kan mat fort bli fordervet dersom fatene har stått framme lenge i varmen, faktisk så har det vist seg at turister oftere får mageproblemer på ”all inclusive” enn på andre ferie typer.
Husk at stress og bekymringer reduserer imunforsvaret, opplever gang på gang at de som er mest bekymra for maten er de som blir syke. ...ble skikkelig syk en gang da jeg bodde i Asia, og da hadde jeg spist hamburger på en vestlig drevet restaurant.
|