|
Sv: Antidepressiva
Med fare for å virke bedrevitende så vil jeg bare i beste mening poste en link jeg kom over:
http://articles.mercola.com/sites/ar...interview.aspx
Utskriving av medikamenter for psykiske problemer/ sykdommer har virkelig eksplodert. Min kjære er sykepleier og har vært borti enkelte leger som veldig lett tyr til reseptblokken i slike tilfeller. Jeg tror ikke det er unike tilfeller hun har sett. Ved en annen anledning kom hun over dosetten til sin bestemor, hun hadde fått diverse medisiner på resept etter en operasjon hun hadde hatt. Da hun fikk se den daglige doseringen som lå i dosetten, ble hun skremt. Dette var doser som ble brukt på sykehjemmet hun jobbet, men da på de aller hardest belastede pasientene. Og visse av disse medikamentene har suicidal effekt som bivirkning hvis de brukes for lenge. Ikke hjelper det å anmelde legen heller. Et innslag på nyhetene for en liten stund siden, fortalte historien om en mann som hadde tatt sitt eget liv etter å ha vært kraftig overmedikamentert av sin fastlege. Fastlegen ble anmeldt av sønnen til avdøde, og legen fikk en smekk på fingeren.
Etter å ha sett depresjoner på ganske nært hold i familien, har jeg fått en oppfatning av at det ikke finnes en quick fix i form av piller. I hvert fall ikke over lengre tid. Det er som mange andre sier det her inne, det må jobbes med. Hadde det vært så forbannet lett, ville det kanskje ikke vært et problem i utgangspunktet?
I hvert fall, det er bare mine tanker og små erfaringer rundt temaet. Jeg har ikke annen egen erfaring, enn at jeg har brukt mosjon til stor hjelp i tunge sorgperioder etter jeg har mistet nære.