Vis enkelt innlegg
Gammel 21-05-05, 23:45   #1
dingpot
Seniormedlem

dingpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Våre favorittsalater!!

Jeg tenkte vi kunne starte en tråd uten for mye dikkedarier, hvor alle kan legge inn sine (lavkarbo) favorittsalater til inspirasjon. Jeg er overbevist om at grønnsaker spises best rå, og salater er en genial måte å få i seg grønnsakskvoten. Min favoritt er gresk salat! Legger også ved oppskrift på tzatsiki som fungerer fint som dressing/dip, og en salat med dressing og runstykker.

Gresk salat:

1 agurk, i tykke skiver
4 store tomater, i båter
2 rødløk, i tykke skiver
1 gul paprika, i store biter
100 g stenfrie sorte oliven
100 g fetaost, i terninger
salat- og spinatblad, forskjellige typer

Server med olivenolje og balsamicoeddik, eller tzatziki

Tzatziki: (lavkarb versjon)
1 beger (3dl) seterrømme (egentlig yoghurt naturell, avrent)
1/2 agurk
2-4 hvitløksfedd
1 ts salt

Skrell og del agurken i to, ta ut frøene. Kvern den og legg den på papir slik at overskuddsvæske fjernes. Finhakk hvitløken. Bland alt sammen, og la stå en liten stund før servering.

Grønn salat med syrlig dressing og pestorundstykker

Salat:
50 gram sikorisalat (gjerne små blader)
50 gram little gem salat
50 gram ruccola eller spinat
50 gram stilselleri i biter
70-100 gram agurk skåret i skrå skiver

Anrett i store biter på tallerk, drypp dressingen over, og server med nystekte rundtykker og smør. Renser kroppen og gir gode enzymer for å bidra til fordøyelse (og fettforbrenning).

Dressing:
1 ss sitronsaft
1 1/2 ss linfrøolje (eller valnøttoøje evt olivenolje)
salt og pepper etter smak
1/4 ts oregano

Rundstykker (5 stk små):
1 egg
1/2 dl vann (litt mindre)
2 ss olivenolje (eller rapsolje eller smør)
2-3ss pesto
1 ts oregano
1/2 ts timian
1/2 ts huskpulver
1/2-1 ts bakepulver
ca et mål (20 gram) soyaproteinpulver (til det blir muffinsrøreaktig)

Rør sammen alt det våte. Tilsett det tørre. Fordel i 5 små muffinsformer. Bruker du papirformer, bør disse smøres først. Stekes ved 220 grader i 8-10 minutter (til de er stive og gyldne oppå, og bakepinnen ikke har deig på seg). Rett før servering kan de dryppes med extra virgin olivenolje (gjerne en type som har urter i seg).

Her får man omega 3, proteiner og grønnsaker, 3 ting på en gang!

Håper på mange andre gode forslag på friske, velsmakende, spennende salater.

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat