Tråd: Fastlegen
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-10, 10:26   #7
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fastlegen

Opprinnelig lagt inn av Arka, her.

Jeg ble en gang anbefalt å teste: fastende blodsukker, urinsyre, c-peptid, triglyserider, total kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol, SHBG, TSH, T3 og T4. I tillegg gjerne homocystein og selvfølgelig blodtrykk.

Dette for at man skal se forbedringene etter noen mndr på LCHF i tillegg til vekttapet.

Jeg tror anbefalingene over er meget, meget gode. Disse målingene vil vise deg, legen din og alle andre som måtte være interesserte effekten på:

• ditt dårlige (en sannhet med modifikasjoner, men ok, "dårlige") kolesterol
  • ditt totalt og gode kolesterol
  • bundet kjønnshormon i blodet (testosteron og estradiol, er kanskje en idé å be om måling av andre hormoner også)
  • Forbrenningen din (T3/T4) og signalhormonet som styrer disse (TSH)
  • Blodtrykk, som absolutt er noe en bør passe litt på
  • Insulinsensitivitet (c-peptid), som om jeg husker rett bør være under 0,7

Om legen gir deg trøbbel fordi du går på lavkarbo og han/hun "vet" at egg og bacon gir deg hjerteinfarkt, ja, så får du skrive ut noen kildehenvisninger. Er legen uvillig til å sjekke og lese disse er han/hun ikke interessert i pasientenes beste og du bør bytte lege, kanskje rett og slett involvere hvem enn det er man involverer når man føler legens behandling/oppfølging er mangelfull på grensen til det helseskadelige.

For rådene en lege av den 30 år gamle lav-fett, anti-lavkarbo skolen gir er jo beviselig helseskadelige. Om ikke annet er det vanskelig å snakke seg unna at antall overvektige, hjerte- og karsyke og diabetikere har eksplodert siden legestanden begynte å svartmale fett nettopp for å forebygge overnevnte lidelser!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat