Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-10, 19:18   #20
karikins
Medlem

karikins sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hjerteinfarkt på Ketolyse?!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Godt at det ikke er noe stort infarkt. Med høyt blodtrykk, røyking og høyt kolesterol er man dessverre i høy risiko for blodpropp, ketose eller ikke.
Kolesterol opp mot 12 er ikke noe man spiser seg til, det er antagelig arvelig ?
Det viktigste er egentlig regelmessig mosjon som reduserer blodpropprisikoen med 50% og så kommer rølyking og deretter kolesterolsenkende medisin og blodtrykksbehandling som reduserer blodpropprisikoen med ca 30%(totalt om man gjør alt rett ca 66%).
Dette er ikke uforenlig med ketolyse, men man bør vente minst et år til alt har stabilisert seg. Kanskje generell lavkarbo er å foretrekke til alt er stabilt.?
Jeg skal ikke legge meg for mye opp i betraktningene om "kolesterolbedraget" etc. Men studier viser sikker reduksjon i risiko for hjerteinfarkt ved bruk av statin hos de som allerede har hatt infarkt, men dette gjelder for personer på "normal" kost. Min personlige mening er jo at det er sukker som gjør kolesterol farlig ikke kolesterol i seg selv.
Det er også studier som viser mye større effekt av mosjon og livsstilintervensjon enn av medisiner.
Vi burde jo alle spise generell lavkarbo (untatt toppidretsutøvere i utholdenhetsidretter som maraton og 5-mila på ski - de tåler pasta og loff)
for å holde oss friske.
Intet slår regelmessig fysisk aktivitet som forebyggende tiltak.
Røyking er jo både farlig og unødvendig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Vi snakket med legen i dag på sykehuset. Hun fortalte at de egentlig ikke kaller det et infarkt engang, men at han umiddelbart etter "anfallet" hadde stoffer i blodet som tydet på en infarkt-skade i hjertet. Stoffene var i blodet hans i flere dager, men nå viser blodprøvene (3 dager etter) ingenting. De legene snakker jo for det meste gresk synes jeg. Jeg fikk hvertfall med meg såpass at blodtrykket varierte, men var innenfor normalen, dog med noe høyt undertrykk (det høyeste var 85).

Vi fikk beskjed om at det han gjør fremover er avgjørende. Røyken måtte bort, og den er nå borte. Det neste var å kutte på animalsk fett, noe jeg ikke finner hold for i nyere litteratur.

Mener du da at han bør øke på karbene og minske på fettet, og dermed gå over på et kosthold hvor han ikke er i ketose, men fortsatt på lavkarbo?
Han er så fornøyd med måten å spiser på nå, og har ikke lyst til å øke på karbene.

Så hvordan får man en vinn-vinn situasjon ut av dette?

karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat