Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-10, 23:43   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Metformin? Slankemiddel?

Dette sier Vettel om metformin. Mannen hennes er lege:
Leger begynner og bli veldig restriktive mot dette preparatet på grunn av alvorlige bivirkninger. I Sverige bruker de det neste ikke lengere. (mannen er lege i Sverige, jeg forsøkte nemlig å få han til å skrive det ut til meg, før jeg oppdager lavkarbo... han blånektet, hatt flere tilfeller på akutten..)

Pasientutgaven av Felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/pasien...589/90961.html
Som man ser så er det uansett mange hensyn man skal ta. Og tett oppfølging før og under bruk av metformin.

Man kan ikke få føling av metformin alene. Det eneste som kan gi føling er insulin. Dersom man opplever blodsukkerfall uten å ta insulin, er det nettopp det, og ikke føling, som kan være dødlig. Jeg har hatt en pasient som gikk fra 12 i blodsukker til under målbart på under 10 min!!!

Dersom man sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes, har man nok heller reaktiv hypoglykemi!