|
Sv: Måling av blodsukker
Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.
Når du skal måle, er avhengig av hva du ønsker svar på.
Jeg har Dia 2, men har målt all mat jeg spiser rett etter, litt mere etter og to timer etter inntak. Noe mat gir meg en kurve rett opp i taket for så å flate ut. Noe går tregere.
GI og GB forteller noe om dette. F.eks er pils en rett i taket mat.
Skal du holde deg til Norske verdier, skal blodsukker for fastende være under 7, og over 3,5
7 er veier for høgt !!!!!!!!!!
Normalt bør blodsukkeret på fastende ligge rundt 5,7 og maks etter inntak av superkarbohydratbomber 6,2.
SÅ hva kan gi rask blodsukkerstigning utover høyglykemisk mat?
Kaffe (på meg ikke målbart)
Røyk (på meg noe målbart)
Myseprotein (på meg veeeeldig målbart)
Stress (på meg noe målbart)
-----------------------------------
Dette er bare en start. Lykke til med målingene dine.
PS, på lavkarbo, får du mere normaliserte verdier over tid.
Tusen takk for svar Runegutt.
Jeg målte fastende blodsukker nå og hadde 5,8, så da var jeg ikke så langt unna "normalen".
Forstår jeg deg rett at blodsukkeret ikke bør gå høyere enn til 6,2 ved inntak av høykarbomat? Og hvor lavt går det evt ned før neste måltid?
Blodsukkeret mitt har blitt mye mer stabilt etter at jeg gikk over til ketogent kosthold, før levde det sitt eget liv. Merker dog at enda kan jeg få reaksjoner på enkelte ting, og vil gjerne måle om dette stemmer.
Lager meg ofte salat til lunsj, da med kylling, bacon, grønnsaker (bare de lovelige), mye pesto (olje) og enda litt olje på toppen der. Skulle da tro at jeg fikk i meg nok fett pga bacon, pesto og olje. Allikevel merker jeg at jeg kan få en rar reaksjon i kroppen og vil teste om dette er blodsukkeret som jeg tror. Skjønner i såfall ikke hvorfor jeg reagerer på salaten.
I helgen drakk jeg en ny type kaffe, og var skjelven innvendig resten av dagen. Lurer på om dette var blodsukkeret.
Skal bli spennende å måle dette fremover for å kunne luke ut ting som påvirker blodsukkeret mitt negativt.

Blitt ketolikk
|