Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-10, 15:32   #25
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

nå er vel ikke diskusjonen her om frukt er "skadelig" eller ikke, men ville si noe om det.
Det er ustabilt blodsukker som er helseskadelig over tid. Det er helseskadelig med ubalanse i alle hormonsystemer vi har. Insulin skal visst være "sjefen". Kan du styre den så er de andre lettere å få orden på.

Når det gjelder frukt er det ikke mye protein og fett i dette. Bare karbo. Og som kjent påvirker karbo blodsukker. Det er ikke ønskelig!
MEN hvis man feks putter frukten i en blender med rikelig med protein og fett/oljer så påvirkes ikke blodsukker i særlig grad. Eller spiser litt frukt etter feks "ketogen" middag. Noen mandler/nøtter blir ofte litt for lite til å hindre blodsukker stigning. Man trenger gjerne litt mer protein/fett for å jevne det ut.
Så jeg er enig at ketose kanskje bør være en "kur" og ikke en livsstil. nettopp fordi man utelater så mange matvarer. Og etter det jeg har sett så anbefaler også Torkil(eier av ketolyse-kuren-boka) å trappe litt mer opp på karboene når man er ferdig slanket.
Når det gjelder de som har diabetes/insulinresistens så er muligens ketolyse det beste for dem? og så får de heller ta tilskudd av fiber, antioksidanter osv...
det blir uansett ikke riktig å si noe på generell basis. fordi vi har så forskjellig utgangspunkt og metabolisme. Jeg føler meg dårlig på ketose, mens andre har det helt topp.
Så at noen velger å utelate frukt, grønns. under jorden, nøtter/frø, belgfrukter osv... er jo deres valg, og kanskje er det riktig der og da...
Men ja jeg er også i tvil om at dette er riktig valg over lengre tid..

metabolismen forandrer seg jo også, ettersom vi blir eldre osv... vi bør vel endre oss etter det og ikke etter en livsstil/kur som passet oss for 5 år siden ? det vi spiste som 30 åring er ikke sikkert like gunstig når man er 50? aktivitet er gjerne lavere, stoffskifte går normalt tregere osv.. bør vi ikke ta hensyn til det da ?
Ja jeg "vet"(les: antar) at man ikke gjorde det i steinalderen? men så er det slik at vi ønsker OPTIMAL, langarig og god helse og ikke bare overleve?
De var jo MYE mer aktivitet enn hva vi er. Og ikke fulle av forurensing, stråling, kjemikalier, stress etc som vi er nå...
Vi har jo et behov for antioksidanter(bla.annet) som er mye høyere, samtidig som vi spiser mye mindre. maten er ikke så næringsrik som den var heller. Utifra det virker det logisk å ha et så variert kosthold man klarer uten at blodsukker svinger for mye.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat