Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-10, 08:43   #7
lillen
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2010
lillen er på en erverdig vei

Sv: Ikke mere melkeprodukter på meg ...

Hei,

jeg tåler ikke melk og lever stor sett melkefritt. Det var en liten overgang i starten, men man blir fort vant til det heldigvis

Det jeg bruker i stedet for melk er følgende:
- Soyamelk, denne har 1 g karbo pr 100 ml
- kokosmelk, det varierer litt, men mellom 2-3 karber
- havremelk, denne ligger noe høyere i karboinnhold, 6,5 g pr 100 ml

Når det gjelder fløteerstatning så bruker jeg enten soya eller havrefløte i mat, soyafløten har 1,5 g karbo pr 100 ml.
Generelt ligger soyaproduktene ganske lavt i karboinnhold, mens havre og ris produkter ligger høyere. Dersom du skal vispe krem har Gogreen en liten soyafløtebok som heter visp. Denne kan du piske til krem Erlet sin er grei, men den er veldig dyr og har holdbarhet i bare to dager tror jeg..

På allergimat.com kan du bestille creme fraiche og yoghurt erstatning, denne har 4,5 g karbohydrater. Ellers kan du google kokosyoghurt, da får du opp oppskrift på hvordan du lager egen kokosyoghurt Videre har Oatly soyaerstatning til kremost og rømme. Men som det er nevnt ovenfor her så er det gjerne ikke så lurt å pøse på med soyaprodukter i alle varianter, heller prøve å variere litt.

Jeg reagerer kun på kumelk, så når det gjelder ost er det en del gode erstatninger der og heldigvis
- Bøffelmozzarella i stedet for vanlig.
- Fetaost laget på sauemelk og geitemelk
- Manchego, denne er av sauemelk tror jeg, og er veldig god

Håper det var til hjelp, lykke til

lillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat