|
Sv: Går lettere ned med mer karbo
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Jeg har oppdaget at jeg går lettere ned med mer karbo i kosten enn hva ketolyse tilsier. Jeg trenger visstnok en minimum 40-50 karbohydrater for å bevare en viss progresjon i vektnedgangen.
Jeg greier ikke å spise 50 gram karbohydrater kun med grønnsaker, så jeg har implentert litt frukt . Fordi jeg liker det og jeg ønsker å ha det i kosten min! En liten frukt pr dag. I tillegg en større variasjon av bær.
Men hvorfor er det sånn da? At jeg lettere går ned med mer karbo? Er det fordi kroppen har mindre fett å ta av?
Jeg får helt panikk av å blande fett og karbohydrater, det har blitt en tvangstanke, så jeg greier ikke å spise over en 6-7 karbohydrater blandet med fett. Jeg har dermed kutta litt ned på fettet.
Hvor mange karbohydrater kan/bør man spise før man kutter ned på fettet? Og skiller man kanskje her også på raske og trege karbohydratene, og det er de raske karbohydratene som fin fører til fettlagring og trege karbohydrater kan blandes med litt fett?
Du spiser lavkarbo. I hvert fall kan man si at alt under 72 gram karber om dagen er lavkarbo. Holder du deg innenfor denne grensen er det ingen grunn til å ikke skulle spise fett og karbohydrater i samme måltid. De som skriver at man ikke skal spise mye fett og mye karbohydrater samtidig, mener nettopp mye av begge deler. Du er langt fra oppe i mye karbohydrat per dag. Du kan derfor ta den delen med ro. Man holder seg mett lengre med en del fett i kostholdet og det bidrar også til å senke blodsukkerbelastningen på de karbohydratene du spiser.
Det er fint å begrense fruktinntaket til kun én per dag. For frukt har evnen til å trigge søtsug. Det har jeg selv merket.
Som noen skrev over her: Ikke spis frukt alene. Spis den som dessert etter et måltid med proteiner og fett. Derimot er det best å bare spise frukten som den er, i stedet for å ha på krem og annet som gjerne drar med seg behov for mer søtning. Nyt heller frukten som den er! Jeg spiser ikke mer enn en halv banan om gangen, da jeg synes denne er ekstra karbohydratrik.
|