|
Sv: Erfaringer rundt røykeslutt
Vel jeg sluttet (husker ikke eksakt dato) rundt 3-4 januar, og har utrolig nok greid å komme meg over kneika. Jeg var ikke noe storrøyker på slutten, dvs jeg røyket opp mot i 10 i døgnet. På det verste har det vel vært rundt 30 i døgnet (pussig nok var det også da jeg spiste mest og la på meg mest...). Jeg har ikke gått opp et gram etter jeg sluttet!
Så dette er hva jeg har merket....
* Vektreduksjon, ca 5 kilo (viktig å påpeke at jeg like etter røykeslutt begynte å trene og prøve å legge om kosten til det bedre)
* Finere hud (har fått en ny glød på en måte... )
* Bedre ånde!!! (før da jeg våknet om morgenen ble jeg nesten dårlig av den ekle smaken i munnen, det skjer ikke nå lengre)
* Sover bedre (Men jeg er et ekte B-menneske, det kan ikke forandres!)
* Forsterket luktesans (nesten en hel ny verden som har åpnet seg...)
* Bedre motivasjon for å trene og spise sunt (før ble røyken nesten litt sånn... "finn en feil", føles ikke rett å trene i 1-2 timer og så gå ut å ta en sigarett like etterpå)
* Mestringsfølelse (hvor godt er det ikke å vite at man har vunnet over den største fienden i livet mitt....)
Minus:
* Kan ikke sitte ute en varm solskinnsdag å nyte en røyk
* Stadig abstinenser ved alkoholinntak (men må si det blir bare bedre og bedre.... har vel noe med vanen å gjøre)
Når det gjelder penger har ikke det vært noen avgjørende faktor for meg på mange år. Reiser mye til utlandet så har stort sett levd på taxfree-sigaretter. Men for de som kjøper i butikk her i Norge må det jo virkelig merkes på kontoen!