|
Sv: Erfaringer rundt røykeslutt
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Ved siden av å legge om til lavkarbokosthold er røykeslutten det smarteste jeg har foretatt meg.
-
Enig
Har vært røykfri i snart nøyaktig 3 år selv. På mitt verste røyket jeg 20 - 30 sigaretter om dagen, og jeg hadde holdt på i 13 år. Både jeg og min samboer kuttet tvert fra en dag til en annen og jeg var egentlig overrasket over hvor greit det gikk. Joda, jeg hadde noen abstinenser nå og da, men det var mest knyttet til situasjoner hvor jeg tidligere hadde vært vant til å røyke.
Helseeffektene for min del var også store, noen kom med en gang, andre kom litt senere:
* Glansfullt hår ( Jeg slet ofte med at håret mitt lett ble matt og livløst og har prøvd det meste av sjampoer. Etter røykeslutt hadde jeg ikke lenger problemhår)
* Frisk hud ( Var som regel veldig blek i ansiktet, nå har jeg en fin, sunn farge)
* Bedre kondisjon, ikke lenger tungpustt når jeg går eller løper og synes det er lettere å yte mer under trening
* Sover mye bedre om nettene og er mer våken om morgenen.
* Bedre luktesans
* Vektnedgang ( jeg gikk ned i vekt etter at jeg sluttet)
* Mye mindre syk. i hvert fall når det kommer til forkjølelser og andre livsstilssykdommer.
* Mye mindre hodepine og generelt føler jeg meg mer opplagt.

|