|
Sv: Lindberg sine råd
Siden det er du Frøy, så skal jeg svare 
Faktisk er det ikke noe individuelt i om koffein virker dehydrerende. Det er utelukkende en myte. Samtlige studier som er gjort beviser det motsatte. Da har de sammenlignet forsøksgrupper som drikker enten vann, koffeinfri kaffe, te og koffeinholdig kaffe over en periode fra noen dager til flere uker. (Framinghamstudien målte i tillegg effekten for helse (spesielt HKS) over flere år, uten å finne noe negativt - tvert i mot). Deretter har de målt kroppens utskillelse av væske, næringsstofer og generelle symptomer på dehydrering hos den enkelte. Ingen - ikke en eneste en - klinisk studie viser signifikant mer dehydrering med koffeinholdig drikke enn andre væsker. Case closed.
Jeg kan også bekrefte at det var en spøk å be folk venne seg til kaffe. Det må alle selvsagt velge selv. Men med tanke på de overveldende positive helseeffektene av kaffe, så er det kanskje ikke et dumt råd. Helseeffektene er veldig bra dokumentert i Wikipedia-artikkelen jeg linket til, men den finnes dessverre ikke på norsk. Å vinne denne diskusjonen betyr så utrolig lite for meg, at jeg ikke har brydd meg med å oversette eller vise til andre artikler heller. Men søk og du vil finne 
At folk reagerer forskjellig på kaffe er derimot helt sikkert riktig. I tillegg skal man ikke undervurdere placeboeffekten. Det er ikke noe skamfullt i placebo. Som jeg har påpekt utallige ganger, er placebo en reell og dokumentert effekt. Se bare på homeopati. Det finnes ikke et molekyl av virkestoff i sukkerpillene. Likevel blir folk fysisk målbart bedre av det (dog ikke bedre enn av en hvilken som helst annen narrepille servert med litt hokuspokus). Det er faktisk mulig å øke og senke både puls, blodtrykk og en rekke andre kroppsfunksjoner kun ved hjelp av placebo, og brukt riktig har det absolutt en viktig medisinsk funskjon.
Men å avstå fra koffeinholdig kaffe om man liker det, fordi man tror det er dehydrerende eller har en negativ helseeffekt - nei det er en kortslutning. Og derfor er det viktig å få frem forskjellige syn i slike diskusjoner på forumet, slik at mytene ikke blir stående som et fasitsvar for nye lesere.
Sist redigert av Chunky : 24-04-10 kl 17:29.
|