|
Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!
Vet dette var en ganske gammel tråd, men jeg skriver allikevel, så får jeg se om noen ser dette og har mulighet for å svare.
Jeg har alltid hatt vondt i magen, min far har sagt at når jeg var liten kunne jeg være kjempesint helt til jeg fikk noe som gjorde at jeg gikk på do. Da kom jeg blid og fornøyd ut igjen, var en helt annen jente. Allikevel ble jeg aldri testa for noe. Når jeg var rundt 16 år prøvde jeg selv å kutte ut melkeprodukter, fordi jeg hadde så utrolig vondt i magen. Det hjalp en liten periode før det sluttet å virke. I fjor tok jeg kontakt med en lege, de tok masse blodprøver. Blodprøvene sa at jeg var helt fin, men jeg ble sendt videre, fordi jeg hadde jo vondt. (Magesmerter; luft, diare, oppkast, kvalme) Først fikk jeg utført gastroskopi. Helt forferdelig undersøkelse, men til ingen nytte. Tarmtottene så helt fine ut, ingen antydning til cøliaki. Så de sendte meg videre. Fikk tatt en laktosebelastning, men også den tydet på at jeg var frisk som en fisk.
Legen rådet meg allikevel til å kutte ut mat med gluten. Det gjorde jeg og alt av magesmerter forsvant. Men hvis det er glutenet jeg ikke tåler, hvorfor er det så sinnsykt vanskelig å få det påvist?
Nå har jeg fått beskjed om at det er for sent å finne det ut, siden jeg har spist glutenfritt i omlag 1 år. Da må jeg gå over på vanlig kosthold med gluten..og det har jeg så ikke lyst til. All energi forsvinner, jeg er kvalm og føler meg stygg (oppblåst) og humøret svinger noe helt forferdelig. Er det ingen mulighet (som ikke koster skjorta) å finne ut hva det er som gjør meg syk når det kommer til mat?
Nå er det jo ikke det største problemet, da en del av maten på lavkarbo er uten gluten og de som inneholder gluten er det ikke noe vanskelig å fikse på. Det hender at jeg kan spise ting som inneholder gluten, men da relativt små porsjoner (blir det for mye så reagerer jeg). Melkeprodukter går helt fint (legen sa at når en får fiksa et prolem så fikser det andre seg selv, så det at jeg reagerte på melk før var nok en konsekvens over at jeg reagerte på gluten). Men det hadde vært greit å hatt papirer på hva som er galt med meg (glutenfri mat er ganske dyr..har en papir får en nesten 2000 kr i støtte, men jeg betaler alt av egen lomme..noe som er ganske mye penger når man er student og lever på et tilsvarendes budsjett).
Noen som vet noe?
|