|
Sv: Jamie Olivers Food Revolution - jeg er i sjokk
Det jeg ble forbauset over da jeg var i USA for en del år siden var den supre tilgangen på råvarer, frukt og grønnsaker i butikkene...det bugnet med gosaker! Slettes ikke vanskelig å spise sunt!
Men samtidig bugnet det jo med alskens usunn mat også...og innfartsveiene til de store byene var nærmest brolagt med junkfood-sjapper som Mc Donalds, Kentucky Fried chicken, Taco Bell osv...samtidig som det fantes flotte, rimelige spisesteder med mye god og sunn mat. Så også her fantes det ingen unskyldning til å spise dårlig mat.
Men.....butikkene skilte klart ut etterhva slags nabolag de lå i....de fattigere lr farged bydelene hadde mye dårligere tilgang på gode råvarer. Det er skremmende at denne trenden nå når Norge.
Sjekk fx ut Meny på Skedsmo kontra en Meny på Oslo vest...det er himmelvid forskjell i vareutvalg og kvalitet!
Overvektandelen blant befolkningen var helt påtakelig synes jeg, men nå idag kommer vi i Norge etter med stormskritt...for her har jo de samme kjedene dukka opp som paddehatter de siste årene...billig unyttig drittmat.
Amerikanerne hadde også et ganske annet syn på hva som var sunt enn det vi hadde. grovbrød fantes ikke...det var kun hvitt brød med brun farge i...men de anså surdeigsbrød som helsekost...selv om det var like hvitt... Moren til min amerikanske venninne var helskostfanatiker og sukker hater....men like fordømt fikk vi servert posjerte egg og rosin muffins til frokost
En grusom kombinasjon
Mitt værste mat exempel fra Norge: Mor utenfor Obs...som heller Pepsimax på tåteflaska til sitt 10-12 mnd gamle barn!!! Stikk den!!
Sist redigert av Nannah : 20-04-10 kl 23:53.
|