Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-10, 22:36   #7
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Jeg leste nettop at wheyprotein taes opp raskt og kan omdannes til sukker og lagres som fett, men kasein(melkeprotein) er det langsomt opptak på. Står her:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=501
Et annet sted fant jeg dette:Kasein protein er relativt lett å få i seg fra kosten (melk, cottage chease, ost osv) mens du kun får små mengder whey i fra melk (20% av proteinet).

Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% whey.

Whey protein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting. Men når whey protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi - ikke for muskelvekst.

I tillegg viser en annen nylig studie at "trege" proteiner som kasein er bedre enn "raske" protein som whey også rett etter trening.

Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%). Faktisk mer enn både whey, egg eller soya protein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptid form, som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.

Skulle ønske det fantes ost med kun kasein Men når det kun er 20 % av den typen som opptaes lett synes jeg det er rart at det skal ha føre til fettlagring. Kun whey,ja, som proteinpulver,men ost? ikke logisk for meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat