|
Sv: Lindberg sine råd
Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.
Deilig å lese at rødvin ikke har noen innvirkning på vektnedgangen din Chunky 
Ja, vinbøndene rundt om kring i verden trenger all den støtte de kan få, så noen må jo ta på seg den tunge oppgaven å hjelpe dem over kneika 
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Hvis du ser litt nøyere etter, så sier ikke Lindberg at du ikke går ned i vekt hvis du drikker kaffe, men at du ikke kan gå ned nevneverdig ved å drikke kaffe. Litt forskjell der han henviser jo til det at kaffe øker forbrenningen noe og det er nok det å drikke kaffe for å øke forbrenningen han ikke anbefaler ...
Du har rett. Ser forskjellen i formuleringen. Er litt treg av og til.
Når det gjelder kaffe, tror jeg det som så mye annet er en tilvenningssak. Jeg kan godt drikke en halvliter kaffe rett før sengetid, og sove som et barn 10 minutter etterpå. Når jeg begynte med lavkarbo, merket jeg også at jeg tålte mye mindre rødvin enn før. Nå er det ganske sjelden jeg drikker mye rødvin på en gang, men det hender jo. Heldigvis har toleransen justert seg inn igjen etterhvert.
For sikkerhets skyld gjorde jeg en ministudie med en deltaker (meg) akkurat nå. Ok. Kanskje ikke det mest vitenskapelige jeg har funnet på, men dog. Målte pulsen før og etter to tette kopper med knallsterk kaffe - dvs ca en halvliter espressotype. Var ikke et pling i forskjell på pulsen. Så jeg er nok immun. Og det forteller vel at alle bør drikke mye mer kaffe, sånn for å herde seg, i stedet for mindre - eller hva? 
For øvrig er det ikke bevist at koffein er mer vanndrivende enn noe annet, at det påvirker stresshormoner på noen som helst måte, at det fører til økt blodtrykk eller økt risiko for hjertesykdom. Ei heller at det er avhengighetsskapende. Fant en grei gjennomgang av temaet her: http://www.medicinenet.com/caffeine/page2.htm
Sist redigert av Chunky : 19-04-10 kl 17:09.
|