|
Sv: Lindberg sine råd
Vil bare oppklare dette:
Opprinnelig lagt inn av sunnereliv, her.
Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe. Selv om koffein øker forbrenningen noe
Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.
Dette tror jeg neppe stemmer. Jeg lever rimelig Lindbergish selv, men han bringer videre noen myter og fikse ideer som går på tvers av flertallet av nyere studier. Det er litt overraskende, med tanke på den kampen han selv førte for å få aksept for sine tanker.
Jeg drikker selv minst 2-3 liter kaffe, 0,2-05 liter rødvin og ca 0,5 liter vann omtrent hver dag. Jeg gikk ned 26 kilo på 21 uker med denne "menyen". Det er vel litt nevneverdig?
Hvis du ser litt nøyere etter, så sier ikke Lindberg at du ikke går ned i vekt hvis du drikker kaffe, men at du ikke kan gå ned nevneverdig ved å drikke kaffe. Litt forskjell der han henviser jo til det at kaffe øker forbrenningen noe og det er nok det å drikke kaffe for å øke forbrenningen han ikke anbefaler ...
Opprinnelig lagt inn av Chunky
Har heller aldri hatt bedre blodverdier, inkludert tipptopp blodtrykk og puls. At koffeinfri kaffe smaker like godt som vanlig kaffe, tror jeg ikke de tror på selv en gang. Kanskje det er rødvinen som har motvirket koffeinets "stressefekt" 
Opprinnelig lagt inn av Lindberg/sunnereliv
Koffein øker adrenalinet som igjen øker blodsukkeret. Koffein virker vanndrivende og man trenger å drikke mer vann.
Det er nok ingen tvil om at koffein påvirker adrenalinet. På meg er effekten påtagelig, jeg får "kaffeskjelven" etter to kopper. Det påvirker sentralnervesystemet noe enormt! Vanndrivende er det også. Og kaffe på tom mage er verre enn verst for blodsukkeret mitt ...
MEN - det er veldig store individuelle forskjeller på hvor godt man tåler kaffe. Og de som sverger til kaffe tåler det nok ofte godt, og merker mindre eller ingenting til disse effektene. Mens mange andre (inkludert meg) bør være forsiktige.
Jeg tror at kaffe har langt flere helsemessige ulemper enn fordeler, og jeg drikker sjelden kaffe på grunn av måten det virker på meg på, men det er ikke noe problem for meg, jeg er ikke noen kaffekjerring (derimot er jeg teelsker ) - men jeg tror det er sunt for den mentale helsa hvis man er glad i det - og da påvirker det jo kroppen også. Når det kommer til kaffe tenker jeg litt som så: "Enhver er salig i sin tro" 
Sist redigert av Huldr : 19-04-10 kl 03:03.
|