|
Jamie Olivers Food Revolution - jeg er i sjokk
Har dere sett den nye serien hans, der han fyker rundt i USA og skal hjelpe dem med kostholdet? Jeg har snart sett den første episoden, måtte ta en pause nå for å samle meg for dette er ille altså! Husker dere oppstyret da han skulle lage sunn mat på en britisk barneskole, og foreldre stod utenfor gjerdene og stakk inn McDonalds-poser og sånt til ungene og protesterte vilt?
Dette er enda verre ...
Seksåringer ble spurt om hva Jamie holdt i hånden da han viste dem en bunt med grønnsaker. De visste ikke, en unge foreslo poteter. Det var tomater han holdt opp, vanlige tomater. 
Kantinedamene på den amerikanske barneskolen er ufyselige og kalde og skjønner ikke hva som er galt med den maten de serverer. Dvs. pizza med tykk, hvit bunn til FROKOST, ferdig-kyllingnuggets til lunsj osv. Da de skulle lage potetmos, sa Jamie at de måtte skynde seg å skrelle poteter om de skulle rekke lunsjen. Da lo bare kantinedamene. Skrelle poteter? Nei, de brukte et fantaaastisk produkt som het "potato pearls". Altså en svær pose med noe som lignet på små perler som skulle blandes med vann. Ganske likt potetmosposene vi har her, bare dette var altså små kuler. Bare herdet fett, smaksforsterkere og diverse crap. Åjoda, det var da såå sunt og godt.
Nå før jeg måtte sette på pause fordi jeg holdt på å få hjerneslag av vantro, skulle Jamie lage sunn mat en dag i kantinen, han fikk nemlig en uke på seg til å vise at maten KUNNE være sunn og samtidig god og raskt laget. En fyr (helsedepartementet eller noe sånt?) kom og spurte om å få se menyen hans. Den så bra ut den, helt til han sa at det manglet BRØD. Jamie hadde fullkornris til lunsj, men det var ikke nok, ungene måtte ha TO brød-enheter til hvert måltid. Så da måtte de servere den elendige pizzaen eller burgerbrød eller lignende ved siden av, da ble det "riktig ernæringsmessig". Men det teiteste var jo at de lot ungene VELGE om de ville ha den dårlige maten eller Jamies mat, klart ungene velger pizza fremfor kylling og salat når de ikke er vant til å spise sunt whatsoever! Og da ble jo kantinedamene helt salige og litt sånn "hah, hva var det vi sa". Jeg blir helt matt.
Nå skal jeg se resten av programmet før jeg går og legger meg og har mareritt.