Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-10, 16:44   #47
kalla82
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
kalla82 er på en erverdig vei
Smile

Sv: Cloetta sjokolade

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Man skal så absolutt få lov til å kose seg, men det er jo en av tingene vi sliter med her inne. Vi greier ikke å løse ligningen kos=mat vs mat=kos. Kos er ikke nødvendigvis mat, og når vi definerer mat som kos blir det egentlig liiiitt feil, for kos er så mange ting, og belønninger er så mange ting. Når kos automatisk betyr at man må ha godterier har man egentlig ett problem som man må ta tak i, og det er bare seg selv og seg selv alene som kan finne ut hvorfor det er sånn.

I starten var jeg sånn at jeg "belønte" meg selv med godiser når jeg hadde ligget unna det i 2 uker eller 3 uker. Mentaliteten henger igjen enda, men min person er sterkere enn viljen, og den havner i bakleksa hele tia nå. Det hender jeg står i butikken på en helt vanlig onsdag med troikaen i hånda og lurer på om jeg skal kjøpe den. Da spør jeg meg selv; har du virkelig lyst på den, eller er det bare viljen som snakker? 99% av tiden ender jeg opp med å legge den tilbake fordi jeg trenger den ikke, jeg bare vil ha den av gammel vane. Når jeg faktisk kjøper godterier, sukkerfritt eller ei, så er det fordi jeg har bestemt meg allerede før jeg gikk på butikken at jeg skulle ha noe.

Jeg må jo legge til at jeg er ingen fanatiker, og jeg mener ikke at man skal ligge fullstendig unna sånne ting, rett og slett fordi det blir for urealistisk. Det er tross alt det man spiser storparten av tiden som betyr noe. Det jeg vil til livs er det store mengden energi mange legger i å finne sukkerfrie sjokolader og godterier, snacks og kaker i den tro at det er helt greit "og man må jo kose seg av og til". Av og til ja. Ikke på mandag kveld, tirsdag ettermiddag, onsdag klokka 15, tordag til lunsj og fredag til frokost og lørdag hele dagen. Også er det som sagt den formelen mat=kos vs kos=mat vi må bli kvitt.

ja, er enig i alt du skriver her:-)

kalla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat