Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-10, 14:19   #45
kalla82
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
kalla82 er på en erverdig vei

Sv: Cloetta sjokolade

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Dette er ikke noe spesifikt rettet mot noen her altså, men jeg ser stadig folk her inne, ny på kuren, kanskje 2 dager til 2 uker inni uker som bruker ufattelig mye tid på å lete/spørre etter erstatninger for ting de er vant til å spise. Så også godterier og kaker. Også blir de ekstatisk over at de kan spise det og det og det, "jippi jeg kan spise den sjokoladen, den må jeg kjøpe i morgen". Og da tenker jeg automatisk at dette blir neppe å gå i lengden, og studerer man det nøye ser man ofte at det er disse som blir borte etter 3 uker. Man MÅ ikke spise det selv om man i teorien kan, og man må heller ikke kjøpe og teste ut alt med en gang. Hva med å vente litt, kjenne på kroppen, bli kvitt avhengigheten?

Hvis man bare la halvparten av energien man bruker på å lete etter ting/erstatninger i å prøve å la være å spise sånne ting hele tiden, halve tiden, en kvart del av tiden, så hadde man kommet langt. Jeg liker godterier og det er ett utopi at jeg ikke skal spise det resten av livet mitt. Det kommer aldri til å gå, så jeg spiser det av og til. Men trangen er ikke der. Jeg MÅ ikke ha sjokolade, jeg går ikke på veggene når jeg har lyst på noe søtt og jeg greier fint å la det være storparten av tiden. Og hver gang tenker jeg at jeg spiste altfor mye og det smaker ikke så godt, enda jeg bare spiser 5% av en lørdagsrasjon søtsaker nå.

En annen ting er at man kan trekke fra sukkeralkoholene i sjokoladen, men malitolen har fortsatt en GI, og jeg tror, uten at jeg skal være sikker, at det er slik at malitolen tas i opp i kroppen med 75%. Dvs at 75% av malitolen (kunstig søtning) verserer i blodet. Derfor havner enkelte ut av ketose når de spiser sukkerfri sjokolade. Jeg er ikke sikker på om den gir blodsukkersvigning på dette grunnlag, men det kan jo hende. Og det er jo svært ugunstig i så tilfelle.

Som sagt; Det er greit å vite at man kan spise det, men er det nå egentlig så greit allikevel? Hadde vi ikke hatt kunstig søtet sjokolade hadde vi jo ikke behøvd å vite at man kunne spise det, og da hadde vi latt det være og kvittet oss med vanen for å spise sjokolade.

Jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg synes det er godt ha litt kos i helga. Jeg har gått på denne kuren før og gikk ned 10 kg på ca 3 måneder og fornøyd med det. Kom ned dit jeg ville. Men etter 2 graviditeter, en av dem abort og røykeslutt har jeg gått opp igjen.. Derfor går jeg på denne kuren nå for og få en god start. I tillegg trener jeg på treningssenter..
Sist gang spiste jeg nok en del sjokolade ja...men jeg holdt ut lengre enn 3 uker, og det gjør jeg denne gangen også:-)
Men man må uansett få kose seg litt i helga, og da er det greit vite hva man kan ha..

kalla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat