|
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Nå har jeg forsøkt meg på brødbaking flere ganger, utgangspunktet har vært "det perfekte ketolysebrødet", og jeg har kommet frem til noen kombinasjoner og ingredienser som fungerer bra (for meg).
Jeg har holdt meg til basisen
7-8 egg,
1 boks creme fraische, pluss noen spiseskjeer cottage cheese
3ss olje (pluss cocosa)
ca 400 gram tørt.
I dag lagde jeg brødet med følgende fordeling av det tørre:
100g kokosmel (aman prana)
120g hjemmelaget mandelmel (skoldede, tørkede og malte mandler)
50g solsikkekjerner
100g linfrø
ca 30g kruskakli (alt jeg hadde, så det ble det slik)
pluss 3ts bakepulver
Tidligere synes jeg brødet har blitt litt "smulete", så i dag prøvde jeg å ta 1ts johannesbrødkjernemel og blandet det ut i ca 1dl vann. Det ble ganske fort tykt, jeg blandet denne jevningen med det våte.
I tillegg smeltet jeg vel fire spiseskjeer med cocosa og helte det inn med det våte. Generelt har jeg brukt den vanlige fremgangsmåten, bland alt det våte, ha i det tørre, kjør det i kenwooden og ha det i en kledd form.
Karboinnholdet blir ved en rask grovregning... ganske lav :-) knappe noen og tredve gram for et helt brød som veier rundt ett kilo. Og inntil videre virker det som at brødet ikke smuler så avskrekkende. Jeg tror cocosa bidrar godt til at det smaker så... godt :-) Brødet blir sikkert enda bedre med å bytte ut oljen med smeltet meierismør. Stekte det forresten på 190 grader i en time.
Takker alle andre innlegg for god inspirasjon til brødbakingen!