|
Sv: Aspartam friskmeldt?
Jeg er delvis enig med galleren, men skal man begynne å tenke konspirasjonsteorier kan man jo også lure på om aspartam igjen truer sukkerindustrien, og at det er derfor "farene" ved aspartam dukker opp 
Hvorvidt det er farlig eller ei, kommer også an på hvilken vinkel man ser det fra. Sukker er naturlig ja, men påvirker blodsukkeret som er ugunstig for bl.a diabetikere. Aspartam påvirker ikke blodsukkeret, er uten kalorier, gir ikke tannråte osv, men er igjen ikke naturlig og man kan risikere og bli lysegrønn. Sånn kan man holde på en stund.
Og hvor mye får man i seg? Antagelig mer enn man er klar over, men siden det er så mye søtere enn sukker så er mengdene mindre. Jeg var innom temaet søtningsmidler i bloggen min i dag, og fant lignende ekspempler på ADI som nevnes i artikkelen som er utgangspunktet for denne tråden. Et barn på 20 kilo kan spise 2 kilo syltetøy uten å overskride ADI. Det betyr ikke at man bør spise 2 kilo syltetøy. Altså små mengder.
Generelt for søtningsstoffer syns jeg jo man bør holde seg mest mulig unna. Sett alle forvirrende "fakta" til side om farlig/ufarlig, så tror jeg søtning -naturlig eller ei, skaper et behov. Det er fler som nevner "avhengighet" til feks. lightbrus og jeg har hatt det samme selv. Det er så mye enklere å holde seg unna ved å kutte ut helt. MEN skal jeg først spise søtningsstoffer, så foretrekker jeg de som ikke påvirker blodsukkeret eller tvinger meg på porselensbussen. Stevia virker interessant, men er foreløpig ikke utprøvd 
|