Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-10, 12:17   #15
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Omega 3 - ikke så sunt alikevel?

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

- Hva har rask metabolisme med aldring å gjøre??? Du snakker nå om to helt forskjellige ting.
- Hva mener du med at omega-3 gjør cellemembranen vannlig??? Cellemembraner inneholder ikke vann, den er bygget opp av lipider, i hovedsak fosfolipider, proteiner, nøyatralt fett, som kolesterol og vitamin A og E samt noe karbohydrater. Hvor kommer vannet inn?? Eller mener du fluiditet?

Når man snakker om omega-3, legger man like mye vekt på forholdet mellom omega-3/omega-6, der det er sistnevnte vi får oss alt for mye av, og det forholdet bør endres ved å innta mer omega-3 (som er en essensiell fettsyre og mange får i seg for lite av) og mindre omega-6 (som forsåvidt også er en essensiell fettsyre, men som vi får i oss for mye av)

Jeg lurer igrunn veldig på hvor du baserer dine fakta fra?

Det første er ikke fakta, det er sakset fra Vilhjalmur Stefansson, som filosoferte rundt dette faktum at de ble så tidlig voksne, og ikke levde lenge. Han mente at alt i kroppen akselrerte, og det kunne ikke være på grunn av det arktiske miljøet, mente han, da de hadde veldig varme klær og frøs så å si aldri. Han selv mente det måtte være dietten. Jeg vet ikke selv, men hvorfor ikke?
Angående omega 3 har du et bedre uttryk: Fluiditet. Det er jo bare fakta jeg ramser opp der, at med høyt inntak av flerumettet fett er kroppen nødt til å bruke mer kolesterol til å "stive" opp veggene i cellen. Drevon, Lindberg og alle forskere er på linje der, så det skulle vel ikke være noe å lure på.
Du har helt rett at forholdet omega 3 og omega 6 er galt nå. Det ligger på, i den siste rapporten jeg hørte om, på 1-24 hos den vanlige mann i gata, for å si det sånn.
Leveren lager ikke umettet fett av overskuddskarbohyratder. Hvorfor ikke? Fordi mettet fett er det sunneste vi kan ha i kroppen. Det oksiderer ikke, som flerumettet fett gjøre rimelig raskt. 2-3 økologiske egg hver dag, gjør at vi får i oss nok omega 3 og 6. Omega 3 er nok blitt hauset opp nettopp på grunn av fraværet av hjerte og karsykdom hos eskimoene. Det finnes primitive folkeslag som lever mest på mettet fett, som også har det samme fraværet av de samme sykdommene. Omega 3 og 6 er essensielle, men en kan ikke lenger dele opp fettet i nyttig og unyttig. Det finnes esssensielle vitaminer, aminosyrer og fettsyrer, fordi kroppen ikke kan lage det selv,ikke fordi de er mer nyttige enn andre. Vitenskapen sitter ikke med bevis på det. Det er et faktum.
Jeg henter fakta fra bøker, om det var det du lurte på, pluss at det ligger veldig mye forskningsrapporter ute på nettet, både fra Norge og Utlandet.
Bøkene er mange, alt fra Kendrik og Uffe Ravnskov om kolesterol, til kostdoktorens blogg, via Frank Nillson og hele LCHF biblioteket som finnes der ute

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat