|
Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Hvorfor er fibromyalgi en valid medisinsk diagnose verdig resepter på meget sterke smertestillende (ref. min mor) når den per diagnosens egen definisjon ikke kan påvises..?
Fordi det er en samling symptomer som i all hovedsak rammer kvinner, og har derfor ikke hatt særlig interesse eller status som forskningsfelt. Se det opp mot hjertelidelser f.eks som (man trodde) i all hovedsak rammer menn....
Da er det enklere å putte det i en sekk og gi det et stempel. Jeg leste også for en tid tilbake at når de gikk diagnosen nærmere etter så var det nesten ikke samme sykdomsbildet hos de pasientene engang, men så snart legen var tom for standardsvar ble de puttet i den boksen. Heldigvis har man begynt å difrensiere litt på det nå. For 20 år siden ville jeg fått den dioagnosen, som halve kvinneandelen av slekta mi har. Jeg har derimot PCO (noe jeg mistenker endel av de andre har/har hatt også...), noe som gir endel av de samme symptomene hva tretthet o.l angår.
Verden går i det minste framover, om enn sakte. Heldigvis har lavkarbo kommet som et alternativ til de som har krefter og ressurser til å forsøke gjøre noe med sin egen situasjon utover de smertestillende legene øser ut. 
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Diagnosene fantes kanskje ikke, men sykdommene/lidelsene fantes jo. I stedetfor å få en diagnose ble man heller stemplet som dum og evneveik. Da er det litt bedre i dag.
Nettop, og man bel skjøvet ut av skolen lenge før man kom så langt at man behøvde å bevise ferdighetene. Se f.eks på de som jobbet som gårdsgutter på gårdene rundt omkring, de passet som regel ikke inn i ramma....