|
Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren
Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.
plastbox - nå må du rulle inn.
Oppdiktet diagnose av legen, er du helt *unevnelig*? Selv om legevitenskapen ikke har 110% oversikt over symptomer, diagnoser, så er de reelle! Legevitenskap er IKKE en eksakt vitenskap, der det bare er å gå til legen og legen "fikser". Det er mange faktorer som spiller inn.
Hva så om det er en sekkediagnose, eller viser seg å være det i fremtiden? Kanskje man i fremtiden finner en enda mer presis analyse, men dette er det vi vet I DAG.
Neimen hva i alle dager.. Jeg har da ikke påstått at legen har diktet opp noe som helst. Jeg poengterer det faktum at i motsetning til andre diagnoser som har klare symptomer og kan påvises ved tester, så er fibromyalgi en diagnose jeg aldri ville slått meg til ro med.
Hvorfor? Fordi ingen lege i verden kan gi meg et testresultat og forklare meg "Disse verdiene tilsier at du lider av fibromyalgi, og dette kan vi gjøre for å lette plagene dine". Jeg sier ikke at Kitt og andre ikke har vondt! Jeg forsøker å si at en diagnose som ikke kan påvises ved tester heller ikke kan behandles eller kureres!
Symptombehandling er en ting, men det hadde da virkelig vært ufattelig mye bedre om noen fant ut hva spesifikt som forårsaket smerten slik at man kunne få en effektiv behandling?
Du vet.. heller enn å bare kalle det "fibromyalgi" fordi symptomene stemmer over ens med beskrivelsen i legens leksikon, og legen ikke klarer å påvise noe galt med pasienten.
Nok en gang: Jeg har ingenting annet enn sympati for de som lever daglig med smerter og andre plager! Jeg bare fatter ikke hvordan man kan slå seg til ro med, og til og med forsvare, en diagnose som ikke engang kan påvises? En lege har ikke lov til å diagnostisere meg med kreft, diabetes eller noe annet som berettiger reseptbelagte medisiner uten å ha beviset svart-på-hvitt. Hvorfor er fibromyalgi en valid medisinsk diagnose verdig resepter på meget sterke smertestillende (ref. min mor) når den per diagnosens egen definisjon ikke kan påvises..?
Forresten er det ikke lenge siden epilepsi ble sett på som djevelbesettelse, en diagnose folk anså som like reell som sin egen mor. Alikevel, var det en nyttig "diagnose"? Nei, det var et tullebegrep skapt for å klassifisere folk med plager man ikke forsto. Nå vet vi hva epilepsi er og ser tilbake på den mørke middelalderens eksorsismer med et skjevt smil. På samme måte er helt sikkert plagene og symptomene 100% reelle for en med diagnosen "fibromyalgi", men denne diagnosen kan ikke testes, bevises eller behandles, ergo har den ingen større medisinsk verdi enn diagnosen "djevelbesettelse".
Go ahead, misforstå hele posten min og vræl om hvordan jeg sammenligner lidende mennesker med djevler. Det er ikke det jeg skrev. Er du fristet til å vrenge utav deg noe slikt vil jeg vennligst be deg lese posten min igjen så du faktisk svarer på det jeg skrev. 
Sist redigert av plastbox : 26-03-10 kl 17:06.
Årsak: *skriblelitttil*
|