|
Sv: Overvektig tenåring
Jeg skal også ned ti-femten kg men bruker 40/42 i klær, men det til siden.
Jeg tror den største akillesen med å skulle bemerke noens overvekt, er den ideen mange har, og også (og kanskje særlig tenåringer) den oppfatningen man selv har av mangel på viljestyrke, mislykkethet etc. Det er en vond følelse. Kunne det vært en idé å presentere tanken om at jenta kanskje burde sjekkes for mer enn bare blodtrykk, sånn som pcos, insulinresistens, etc? Hva slags kroppsfasong har hun? Om hun er spesielt rund om midja/magen, er det typisk for pcosere. Det å kunne få en forståelse for at man ikke er hundre prosent skyld i sin overvekt er veldig behjelpelig, for det finnes sekstenåringer som er slanke som spett, og alltid har vært det tross det kostholdet du beskriver. Noen har rett og slett lettere for å legge på seg, og når det skjer så tidlig, så burde det være et varsko.
Jeg skulle ønske noen hadde gjort det for meg da jeg var kid. Men det legene sa til moren min var at hun måtte passe på sånn at jeg ikke spiste så mye, og slutte å spise godteri, det var alt. Det var en hard knekk, altså. Så skjønner hvorfor du tenker at dere må trå varsomt.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|