Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-10, 15:38   #3
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Omega 3 - ikke så sunt alikevel?

Ja. Jeg tipper det. Stefansson mente at metabolismen gikk mye raskere på grunn av alt kjøttet, men jeg synes ikke det stemmer. Mange prærieindianere for eksempel, spiste store mengder kjøtt, spesielt bøffel, men de eldes normalt, om en kan si det. Jeg er redd at det stempelet omega 3 har fått som supersunt ikke er riktig. Det er noe ernæringsrådet kan anbefale, da de stempler mettet fett som usunt. De er heller ikke uredde for å anbefale omega 6, enda det nå finnes kunnskap at denne syren skaper betennelser når det oppstår ubalanse, og det gjør det raskt. Leveren vår lager mettet fett, enda den fint klarer å lage umettet, det er nemlig en riktig kjemisk fabrikk. Jeg tipper den lager det fettet som vi bør ha, nemlig mettet.
Omega 3 har en helsemessig negativ effekt på kolesterol, ettersom det tapper blodet for kolesterol. For mye omega 3 tror jeg dermed er skadelig, over tid.

Det kan selvfølgelig være andre årsaker til at livsprosessen gikk mye kjappere der, jeg har bare fundert litt over en mulighet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat