|
Sv: Proteintråden
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Ja, jeg er liksom ikke helt ferdig med dette med kasein, jeg da .
Vet du hva som egentlig er mekanismen bak at noen må kutte ut meieriprodukter som fløte, rømme, yoghurt og ost for å gå ned i vekt, eller, rettere sagt, hva er det i disse produktene som gjøre dem vektnedgangshemmende og til og med vektøkende for noen?
Kanskje ikke akkurat det du spurte etter, men litt relatert?
Se denne videoen (særlig slutten) fra en forelesning Jens Veiersted (som bearbeidet Bedre Uten Brød til norsk) holdt på Medisinfagskolen om fettsyrer! Dette var altså avsnitt tre av fem.
Skjønte det ikke helt, for det var ganske tungt, men tror det blir noe sånt som dette:
PGE1 er ett eikosanoid (hormonlignende stoffer som effektive som fy og lever i sekunder) som blir produsert av DGLA (god omega-6-fettsyre). PGE1 er betennelsesdempende, utvidende på årene, har en negativ virkning på dannelse av blodpropp. Dannelsen av dette ekosanoidet blir blokkert av hvete, kasein peptider og opioater. Stimuleres av sink, glutation, bromelain, C, antioksidanter.
PGE1 er på den "gode" siden av eikosanoider (vi vil ha begge, men PGE1 til vanlig): - motvirker klebrig blod
- utvider blodårene
- reduserer betennelse
- reduserer smerte
- reduserer celledeling
- styrker immunforsvaret
- styrker hjernefunksjon
Den "dårlige" siden av eikosanioder: - fører til klebrig blod
- trekker sammen blodårene
- fremmer betennelse
- øker smerte
- stimulerer celledeling
- undertrykket immunforsvaret
- undertrykker hjernefunksjon
Og eikosaniodene fungerer lokalt, så selv om du kutter deg i fingeren, så koagulerer ikke blodet i hele kroppen. Men du vil jo at blodet skal koagulere i kuttet så du ikke blør ihjel.
Og de "dårlige" eikosanoidene blir også produsert når vi stresser, for kroppen vet ikke forskjell på å være for sen til bussen og å stå foran en sabeltanntiger.
Så det vil altså si at for noen vil inntak av kasein være som å være stresset, siden det blir laget "dårlige" eikosanoider i stedet for "gode"? Og stress er jo ikke bra for vektreduksjon...
Jeg bare spekulerer her, for jeg kom til å tenke på det kaseinet du etterspør mer info da jeg så den forelesningen.